17 aug. 2024 | 21:11

„Cea mai singuratică plantă din lume” pentru care oamenii de știință caută un partener

Planta Encephalartos woodii, cunoscută și ca „cea mai solitară plantă de pe Pământ”.

Encephalartos woodii, cunoscută drept „cea mai singuratică plantă din lume”, este o specie atât de rară încât doar exemplare masculine mai există în prezent. Descoperită pentru prima dată în 1895, în pădurea oNgoye din Africa de Sud, această plantă străveche, care exista chiar înaintea dinozaurilor, este considerată una dintre cele mai amenințate organisme de pe planetă.

O misiune de salvare cu ajutorul inteligenței artificiale

O echipă de cercetători de la Universitatea din Southampton, Marea Britanie, condusă de dr. Laura Cinti, a lansat o misiune ambițioasă: să găsească un exemplar feminin de E. woodii, pentru a salva specia de la extincție prin reproducere naturală. Pentru a atinge acest scop, cercetătorii au apelat la tehnologia modernă, utilizând drone și inteligență artificială (AI) pentru a scana pădurea africană în căutarea unei potențiale „partenere” pentru planta masculină solitară.

„Povestea acestei plante m-a inspirat enorm; pare un basm despre o iubire neîmpărtășită”, a spus dr. Cinti, pentru BBC. „Sper că undeva, în acel vast peisaj, există un exemplar feminin. La un moment dat, cu siguranță a existat. Ar fi minunat să recuperăm această specie aflată în pragul dispariției printr-o reproducere naturală.”

Această specie de plantă a existat încă înainte de apariția dinozaurilor.

Această specie de plantă a existat încă înainte de apariția dinozaurilor. (Foto: BBC)

Provocări și speranțe

Encephalartos woodii nu poate să se reproducă singură, deoarece toate exemplarele cunoscute sunt clone masculine ale singurului individ descoperit inițial. Fără o parteneră feminină, planta nu poate forma semințe, iar reproducerea naturală este imposibilă. De aceea, speranțele cercetătorilor se îndreaptă către pădurile sălbatice din Africa de Sud, unde tehnologia modernă ar putea face o descoperire revoluționară.

Cu ajutorul dronelor, echipa de cercetători cartografiază pădurea oNgoye, analizând imagini aeriene cu ajutorul unor algoritmi speciali de recunoaștere a formelor vegetale. „Folosim un algoritm de recunoaștere a imaginilor pentru a identifica plantele pe baza formei lor distincte”, a explicat dr. Cinti. „Am generat imagini ale plantei și le-am plasat în diferite scenarii ecologice pentru a învăța modelul de inteligență artificială să o recunoască.”

Cu toate acestea, provocările sunt semnificative. Până acum, doar 2% din cele 4.100 de hectare ale pădurii au fost explorate, iar până la găsirea unei potențiale partenere mai este un drum lung.

O speranță fragilă pentru viitor

Deși misiunea de salvare a Encephalartos woodii pare a fi una de lungă durată, comunitatea științifică își păstrează optimismul. În timp ce cercetătorii scanează pădurea în căutarea unui exemplar feminin, Grădinile Botanice Regale din Kew, Londra, continuă să cultive și să propagă specia, permițând vizitatorilor să admire acest remarcabil supraviețuitor al erei preistorice.

Fie că tehnologia va reuși să găsească un partener pentru „cea mai singuratică plantă din lume” sau nu, eforturile depuse pentru a proteja această specie reprezintă un exemplu de devotament în fața biodiversității în pericol.

Salvarea Encephalartos woodii ar fi nu doar un succes științific, ci și o victorie a naturii în lupta sa pentru supraviețuire, demonstrând cât de mult putem realiza atunci când știința și tehnologia se unesc pentru un scop comun.