Studiul care dă peste cap tot ce știai despre mașini electrice: cât de mult ajută mediul, de fapt
Știrile despre cai putere și cuplu, împreună cu testele care au arătat recorduri de la zero la 100km/h pentru unele vehicule electrice, ne-au făcut pe cei mai mulți dintre noi să uităm de partea referitoare la mediu.
Este o idee bună să cumperi și să utilizezi un vehicul complet electric doar de dragul luptei împotriva schimbărilor climatice? Multe vehicule electrice construite de la zero ca mașini cu emisii zero sunt pur și simplu grozave. Nimeni nu poate nega asta. O Tesla Model X, un Lucid Air, un BMW i7, un Porsche Taycan, un Rivian R1T sau un Mercedes-Benz EQS va face o treabă minunată de a te duce dintr-un loc în altul fără a arde combustibili fosili. Pe lângă asta, aceste mașini sunt și capabile să te distreze atunci când trebuie să te oprești și să încarci, datorită sistemelor excelente de infotainment.
Pentru cei dispuși să testeze lucruri noi, există chiar și celula de combustibil Toyota Mirai. Alimentat cu hidrogen comprimat și presurizat, singurele emisii ale acestui sedan sunt făcute din apă care curge din mașină printr-un orificiu mic. Produce aproximativ o cană de apă pe km, în funcție de șofer.
Deci, sunt vehiculele electrice (fie ele cu baterie sau cu celulă de combustibil) precum cele menționate mai sus soluția pentru un mediu mai curat? Ei bine, această agenție de transport suedeză spune că nu. Știm deja că vehiculele electrice, în special vehiculele electrice cu baterie (BEV), părăsesc linia de producție cu o amprentă de carbon uriașă care este compensată numai după ce vehiculul a fost utilizat corespunzător de către proprietar.
De ce este Vasttrafik împotriva vehiculelor electrice?
Răspunsul scurt este că agenția nu este. Ocupându-se de rutele de transport public, operatorii de flote, partenerii, clienții și autoritățile locale, astfel încât oricine să poată călători peste tot fără să întârzie, Vasttrafix supraveghează peste 900 de rute zilnice în regiunea suedeză Gotaland. Agenția a analizat datele relevante și a descoperit că mașinile electrice nu sunt atât de bune pentru mediu.
Mașina alimentată cu combustibili fosili este încă cea mai proastă opțiune posibilă, conform datelor prezentate de Institutul Suedez de Cercetare a Mediului. Cu toate acestea, EV nu este cea mai bună alternativă ecologică.
Cercetătorii și-au imaginat 150 de oameni care trebuie să călătorească undeva și i-au împărțit în trei categorii – 50 cu o mașină pe benzină sau diesel, 50 cu vehicule electrice și restul de 50 cu un autobuz electric.
Datele finale au arătat că autobuzul electric este cea mai bună opțiune pentru o amprentă de carbon foarte scăzută. În timp ce fabricarea unuia are o taxă mai mare asupra mediului, emisiile de gaze cu efect de seră asociate cu autobuzul sunt compensate în timp ce acesta este folosit în mod adecvat.
„Dacă vrem să ne atingem obiectivele climatice, trebuie să împărtășim resursele. Trecerea de la mașini la transportul public este o modalitate eficientă și inteligentă de a reduce emisiile rapid”, spune Vasttrafik. Agenția a decupat chiar și un calculator de emisii de CO2 pe kilometru, care arată că 50 de persoane care iau autobuzul electric în loc de 50 de vehicule electrice sunt de 14,5 ori mai bune pentru mediu.