Secretul neașteptat al dietei vegane. Cum poți să o folosești mai des, fără să-ți dai seama, ”trucul” genial de marketing
Este greu să-i convingi pe oameni să treacă la dieta vegană sau vegetariană, dar există specialiști care studiază felul în care consumatorii de carne ar putea fi înduplecați să aleagă variante vegane sau vegetariene, măcar din când în când.
Un studiu recent a urmărit o opțiune care pare să sporească numărul celor care aleg hrana vegană în locul celei vegetariene sau pe bază de carne.
Secretul neașteptat al dietei vegane
Dacă vrem să reducem emisiile de carbon, un punct de plecare bun ar fi să să încercăm să convingem oamenii să treacă pe dieta vegană sau măcar să reducă, mai mult sau mai puțin, consumul de carne.
În medie, dietele vegane lasă circa jumătate din amprenta climatică a celorlalte diete și, dacă întreaga lume ar trece la dieta vegană, emisiile generate de producerea hranei ar putea scădea cu 70%.
Dar multe persoane strâmbă din nas, atunci când aud de ideea de a apela la asemenea obiceiuri alimentare, deși, în mod surprinzător, s-ar putea să mănânce mai des într-o asemenea manieră, chiar decât își dau seama, conform unui studiu realizat recent și publicat în Appetite.
Echipa de cercetători a plecat de la ipoteza că etichetarea alimentelor ca vegane sau vegetariene, deși s-a dovedit folositoare pentru persoanele care evită carnea și lactatele, are un impact negativ asupra celor care aleg să consume produse de origine animală. Pentru a investiga, echipa a efectuat studii clinice aleatoare controlate.
Cum poți să o folosești mai des, fără să-ți dai seama, ”trucul” genial de marketing
Experimentul s-a desfășurat pe persoane care participau la evenimentele MIT Media Lab, cărora li s-a cerut să-și exprime opțiunea asupra unor meniuri.
Participanții, care nu au aflat că participă la un studiu decât după aceea, au fost rugați să aleagă între două opțiuni de meniuri, acestea fiind vegane, vegetariene și pe bază de carne.
Completându-și opțiunile pe Google Forum, participanților online fie li s-au arătat ingredientele ambelor opțiuni, fie etichete cu „vegan” sau ”vegetarian” ale acestora. Cum era de așteptat, oamenii nu au văzut cu ochi buni etichetele cu „vegan”.
„În general, etichetele cu „vegan” și „vegetarian” au avut un impact negativ asupra preferințelor consumatorilor care au trebuit să aleagă feluri de mâncare etichetate”, au scris autorii studiului.
Opțiunea 1 (vegană și vegetariană) a fost preferată de participanți, atunci când mâncarea nu era etichetată. Dar, când a fost etichetată, s-a optat pentru varianta 2 (pe bază de carne). Impactul negativ al etichetării s-a dovedit a fi, statistic, semnificativ pentru ambele grupuri de studiu.
„Aceste studii demonstrează cât de simplu și necostisitor ar putea schimbarea prezentării meniurilor să ajute la încurajarea consumatorilor să reducă consumul de carne și să se îndrepte către alternative pe bază de plante, fără să le fie îngrădită libertatea de alegere”, a concluzionat echipa.
„Mai precis, rezultatele studiului nostru sugerează că etichetele cu „vegan” și „vegetarian” ar trebui îndepărtate din prezentarea meniurilor, pentru a-i conduce pe consumatori către diete mai sustenabile”.
Autorii spun că partea online a experimentului le-a permis să strângă date demografice și să afle că vegetarienii și veganii nu au fost tentați să aleagă produse pe bază de carne, în lipsa etichetelor.