Se schimbă legea în România, este lovitura momentului pentru amatorii de jocuri de noroc, păcănele
România a devenit raiul jocurilor de noroc. În doar câțiva ani, sunt pe străzi mai multe locații de păcănele decât biserici și farmacii la un loc. Dincolo de pericolul intrinsec al acestei activități și potențialul de a nărui vieți, la fel de distructive sunt reclamele omniprezente. Din fericire, cel puțin din acest punct de vedere, începe să se întâmple ceva în țara noastră.
În această săptămână, a trecut de senat un proiect legislativ ce speră să restricționeze publicitatea audiovizuală pentru jocurile de noroc pentru pariurile sportive. Deși mai are câteva hopuri de trecut până să fie publicată în Monitorul Oficial, legea limitează difuzarea reclamelor la TV doar între 23:00 și 6:00, în timp ce reclamele exterioare, de stradă, nu pot depăși 30 de metri pătrați.
Ce s-a schimbat în legea jocurilor de noroc, ce a rămas la fel
Un pic triste sunt amendamentele aduse pe acest subiect de către senatorii liberali, amendamente care au fost votate. Astfel, în intervalul orar 6,00 – 23,00, „inserturile grafice ale mărcii, siglei sau altui simbol prin care se poate identifica titularul mărcii”, însoţite de mesajul „Fii responsabil” şi de interdicţia participării la jocurile de noroc a persoanelor sub 18 ani.
Conform Digi24, un alt amendament adoptat prevede că „formele de publicitate exterioară sunt permise dacă dimensiunile materialelor publicitare nu depăşesc, în mod individual, o suprafaţă de 30 de metri pătraţi” şi nu promovează premii în bani sau bunuri materiale.
Nu în ultimul rând, a fost admis un amendament propus de senatorul UDMR Turos Lorand, care prevede „interzicerea oricărei forme de comunicare comercială audiovizuală pentru activităţile de jocuri de noroc, reglementare potrivit art. 10 alin. 1 din OUG nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja activităţile de jocuri de noroc şi pariuri sportive”.
Practic, tot ce am înșiruit mai sus sunt consecințe ale unui lobby foarte agresiv din partea industriei de jocuri de noroc din România, având în vedere că, în noiembrie 2022, deputatul PNL Adrian Cozma a inițiat un proiect de lege care prevedea interzicerea „oricărei forme de publicitate” pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri. De atunci și până acum, agresivitatea inițiativei s-a îmblânzit până în punctul în care reclamele se vor întinde pe ”doar” 30 de metri pătrați, lângă alți 30 de metri pătrați și tot așa. Acum, proiectul legislativ urmează să ajungă în Camera Deputaților, cu rol de for decizional.