11 mai 2023 | 08:35

România, o forță în Europa: probabil cel mai important motiv de mândrie pentru șoferii români, confirmat oficial

ACTUALITATE
România, o forță în Europa: probabil cel mai important motiv de mândrie pentru șoferii români, confirmat oficial

În timp ce majoritatea românilor se plâng de costurile cu energia electrică și gazele naturale, țara noastră se poate lăuda cu o performanță impresionantă în ceea ce privește costurile de încărcare ale unei mașini electrice.

Costul încărcării unei mașini electrice variază enorm în Europa de la o țară la alta, în funcție de politice aplicate de furnizorii de energie, în funcție de infrastructura de încărcare și, în mod evident, de costul efectiv asociat energiei electrice împreună cu taxele aferente. Pornind de la această realitate a pieții din România, Institutul Federal Elvețian de Tehnologie a publicat un studiu bazat pe datele din 2019 și 2020 referitoare la costurile de electricitate și infrastructură de încărcare în țările europene, conform Oikonomikos Tachydromos citat de Economedia.ro.

România are cea mai ieftină energie pentru mașini electrice

Costul mediu de încărcare al unei mașini electrice în România este cel mai mic din Europa, doar 0,317 euro/kWh. În Germania, Italia, Danemarca și Belgia este cu aproximativ 50% mai scump, iar în Elveția este cel mai scump de pe bătrânul continent – 0,489 euro/kWh.

În mod interesant, tot în România, costurile de încărcare sunt și mai mici dacă se utilizează o priză simplă de acasă, în defavoarea Wallbox-urile speciale pentru încărcat mașini electrice. În acea situație, vorbim de doar 0,170 euro/kWh.

Prețurile pentru încărcare la domiciliu (în medie, pe kWh) în 2019 au fost în Olanda 0,22 euro, în Belgia 0,28 euro, în Germania 0,30 euro, în Franța 0,15 euro, în Marea Britanie 0,17 euro, în timp ce media europeană a fost de 0,22 euro. În 2022, prețul pentru instalarea unui încărcător acasă a variat între 670 și 1.600 de euro, iar 64% dintre șoferi își încarcă mașina electrică în mod regulat de acasă, menționează sursa citată.

Un studiu similar, dar cu date mai actuale, din 2021 și 2022, a fost publicat de Drive Electric la începutul acestui an și a trădat scumpiri majore în mai multe țări europene pe marginea tarifelor de încărcare pentru mașini electrice, Estonia 0,71 euro (+146,6%), Polonia 0,36 euro (+125,7%), Suedia 0,61 euro (+87,3%), Slovacia 0,42 euro (+81,2%), Lituania 0,69 euro (+73,7%). În Danemarca a fost vorba de 1,03 euro (+27,8%), în Germania 0,98 euro (+31,7%), în Belgia 0,91 euro (+61,9%), în Spania 0,72 euro (+56,0%), în Olanda 0,72 euro (+10,1%), în Marea Britanie 0,71 euro (+22,9%), în Austria 0,69 euro (+52, 5%) și în Italia 0,68 euro (+46,8%).

Cele mai mici prețuri de încărcare pentru mașinile electrice la momentul de față sunt în Norvegia 0,29 euro, Croația 0,31 euro, Franța 0,41 euro, România 0,42 euro, Elveția 0,49 euro și Finlanda 0,49 euro.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele