Psiholog criminalist, după cele două atacuri din Serbia. Ce l-a împins pe elevul de 13 ani să deschidă focul și cum pot fi evitate astfel de tragedii
17 morți și 21 de răniți este bilanțul anunțat de autorități în urma celor două atacuri care au avut loc săptămâna trecută în Serbia. Luni, elevii s-au întors la școală după câteva zile de pauză, iar Guvernul le-a dat un ultimatum celor care dețin arme de foc fără licență: să le predea în termen de o lună și nu vor suferi consecințe, notează Radio Televiziunea Sârbă. Liviu Chesnoiu, psiholog criminalist, a explicat pentru Playtech.ro ce anume a declanșat un asemenea comportament din partea elevului și cum poate fi evitată pe viitor o astfel de situație.
Elevul de 13 ani care a deschis focul miercuri dimineață într-o școală din Belgrad era un elev timid și retras, au spus colegii acestuia.
„El era fan al filmelor și jocurilor de groază, păi aceste filme la vârsta adolescenței nu sunt bune. Păi, acolo e un creieraș acolo foarte influențabil, oricine poate să le facă rău. Mai mult, casa onoarei este cea mai importantă la un om, dacă cineva îl jignește, este în stare să facă foarte mult rău.
Copiii aceștia sunt victime ale bullying-ului, trebuie ajutați să treacă peste așa ceva. Agresorii îl găsesc repede pe ăla mai timid, mai retras și pe el cășună”, a explicat Liviu Chesnoiu, psiholog criminalist, pentru Playtech.ro
Când se transformă victima în călău?
Orele de dirigenție, discuțiile cu toți elevii, monitorizarea acestora sunt doar câteva dintre soluțiile care ar putea reduce fenomenul violențelor din școli.
Presa din Serbia a spus că primul atacator, elev în clasa VII-a era un elev bun, participând la multe competiții școlare, iar anul trecut, acesta a câștigat și locul trei la un concurs municipal de istorie. Liviu Chesnoiu a explicat ce anume i-a declanșat acest comportament.
„El e băiat deștept, olimpic, a zis că scapă dacă e minor, a zis că scapă dacă se declară psihopat, însă nu are cum, deoarece o comisie o să constate dacă a avut sau nu discernământ acolo. Copilul acesta datorită bullying-ului a ajuns să facă așa ceva: din victimă a ajuns agresor, așa se întâmplă în bullying.
Copii aceștia trebuie monitorizați, dirigintele trebuie să facă masă rotundă, să stabilească rolurile în clasă, să se discute, pentru că numai atunci când dăm de tartor (n.r. agresor) îl luăm cu binișorul și îl dăm pe brazdă și nu se mai ajunge la aceste fapte, iar cei slabi nu mai ajung criminali în serie”, a mai spus psihologul criminalist.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2023/05/Liviu-Chesnoiu-800x411.png)
Liviu Chesnoiu, psiholog criminalist.
Presa de la Belgrad a mai notat că băiatul de 13 ani avea pregătită și o „listă neagră” cu victimele sale. Planul ar fi fost făcut înainte cu o lună.
Glume și jocuri bizare după tragedia din Belgrad
La o zi după atac poliția a primit numeroase sesizări de la școli potrivit cărora unii elevi îl imitau pe Kosta Kecmanović, autorul atacului de la școală. Aceștia simulau atacul sângeros și chiar au întocmit liste cu numele celor pe ar fi vrut să-i ucidă.
„Intervine mimetismul. Ei încep să se ia unii după alții. Cum să ai acasă cinci puști, două pistoale, nu știu câtă muniție. Nicio armă nu trebuie să fie dată populației pentru că vedeți ce se întâmplă, se iau unii după alții. Ați văzut că este un erou puștiulică ășta printre tineri și este dat exemplu că bine a făcut.
Serbia este o țară cu foarte multe arme pentru că acolo a fost război și acolo armele sunt în cantități mari. Celălalt atacator de 21 de ani s-a supărat pe nu știu cine, s-a dus acasă a luat mitraliera tatălui, pistol mitralieră AKM și a omorât.
Toate armele trebuie predate, cine nu predă și îl prindem cu arma, anulate toate permisele. Să aibă pistol în dotare polițistului, armata, predate la rastel.”, a mai precizat psihologul criminalist.
Cum s-au pregătit autoritățile pentru reluarea cursurilor
Luni a fost prima zi de cursuri după cele două atacuri de săptămâna trecută. Slavica Lužanin, directorul școlii elementare „Filip Filipović” din Čačak, a povestit pentru RTS cum s-au pregătit profesorii pentru reluarea cursurilor și cum le vor explica acestora evenimentele de săptămâna trecută.
„Nu vreau să comentez despre băiatul nefericit care a comis crima, dar cineva l-a pierdut”. El este un suflet pierdut.
Nu există o rețetă, nu există un text general pe care profesorii să-l folosească pentru a se adresa copiilor, deoarece fiecare dintre ei își cunoaște cel mai bine clasa, la fel cum fiecare părinte își cunoaște cel mai bine copilul, mai ales că ceea ce funcționează pentru un copil poate să nu funcționeze pentru altul, dar un psiholog a creat un fel de manual bazat pe cunoștințele de a face față situațiilor de criză psihologică”, a mai spus aceasta.
La rândul său profesorul Dr. Dragan Radovanović, președintele Crucii Roșii din Serbia, spune că evenimentele tragice din școala elementară „Vladislav Ribnikar” vor lăsa o amprentă mare asupra societății și fiecărui individ, si ca va dura mult timp ca viata sa revina la normal.
„Este foarte important să găsim empatie, cuvinte de mângâiere, să oferim sprijin și încurajare în momente delicate ca acesta, pentru ca oamenii să nu se simtă singuri”, a transmis acesta Radovanović.
Ministrul sârb al Educației a demisionat
Ministrul sârb al Educaţiei, Branko Ruzic, a demisionat duminică în urma celor două atentate care au îngrozit Serbia în ultimele zile.
„Ca om responsabil şi bine crescut, ca profesionist în îndeplinirea tuturor îndatoririlor publice de până acum, şi ca părinte şi cetăţean al Serbiei, am luat decizia raţională de a demisiona”, a notat Ruzic în scrisoarea sa de demisie către premierul Ana Brnabic.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2023/05/ministrul-educatiei-800x532.jpg)
Partidele de opoziţie din Serbia acuză Guvernul de eşec în prevenirea a două atacuri armate produse în urmă cu câteva zile şi vor organiza un marş antiguvernamental luni, în Belgrad.
De ce are Serbia atât de multe arme de foc
În Serbia, cu o populaţie de 6,8 milioane de locuitori, există aproximativ 760.000 de arme în posesia a aproximativ 400.000 de oameni, una dintre cele mai mari rate din lume, potrivit raportului Small Arms Survey din 2018.
Întreaga regiune a Balcanilor de vest este inundată de sute de mii de arme ilegale, ca urmare a războaielor din anii 1990 din Croaţia, Bosnia şi Kosovo, în care etnicii sârbi s-au confruntat cu alte grupuri etnice care alcătuiseră împreună fosta Republică Federală Iugoslavă, notează Reuters.
Autorităţile sârbe de atunci au promovat politici naţionaliste şi au folosit presa pentru a prezenta criminali de război şi interlopi drept eroi şi apărători ai teritoriului sârb. Zeci de oameni au fost ucişi în schimburi de focuri specifice crimei organizate, în anii 1990.
Președintele Serbiei cere dezarmarea populației
Președintele Serbiei, Aleksandr Vucici, a anunţat verificări în cazul deținătorilor de arme de foc și a anunţat un plan privind „dezarmarea aproape completă” a cetăţenilor Serbiei.
„Sunt aproximativ 400.000 de persoane, toate vor fi supuse măsurilor de rigoare. Vom dezarma Serbia, iar pedepsele vor fi drastice. Pentru puţinele arme care vor rămâne, vor exista controale timp de şase luni, cu examene medicale, psihiatrice şi de altă natură, iar atunci când serviciile competente vor spune, se va efectua un test de droguri obligatoriu, anunţat cu doar 48 de ore înainte”, a transmis preşedintele Serbiei.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2023/05/Aleksandar-Vucic-800x534.jpg)
Acesta a transmis și un ultimatul celor care dețin arme de foc fără licență. Astfel, cetățenii Serbiei vor putea preda arme neînregistrate celei mai apropiate secții de poliție fără sancțiuni până pe 8 iunie.
În această perioadă, cetăţenii care predau arme neînregistrate nu vor răspunde penal, nici nu vor suporta consecinţe şi nu trebuie să facă dovada provenienţei armelor, scrie Radio Televiziunea Sârbă.
„Invităm cetățenii care dețin arme ilegale să răspundă la acest apel, să contacteze cea mai apropiată secție de poliție și să predea armele pentru care nu dețin documente privind armele”, a transmis la rândul său Jelena Lakićević, șeful Departamentului de Arme.
Astfel cetățenii care dețin arme ilegale le pot duce la cea mai apropiată secție de poliție zilnic între orele 07.00 și 19.00 până pe 8 iunie.
Ce alte măsuri au mai fost luate pentru siguranța elevilor în Serbia
Preşedintele Serbiei a spus că a fost luată în considerare introducerea detectoarelor de metale la intrările în şcolile din Serbia, dar s-a ajuns la concluzia că acestă măsură nu ar ajuta prea mult, aşa că deocamdată fiecare şcoală din Belgrad va avea alocat un poliţist.
Željko Brkić, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne a făcut apel la toți elevii și părinții să raporteze polițiștilor din școli orice comportament suspect și potențiale probleme care ar putea afecta siguranța elevilor și a profesorilor.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2023/05/emisiune-Serbia.png)
Brkić a spus că în zilele precedente au fost înregistrate 90 de cazuri de periclitare a securității și de panică în toată Serbia, dintre care 24 au fost pe internet, iar opt minori au fost reținuți.
Începând de luni ofițerii de poliție vor fi prezenți în toate cele 1.800 de școli din Serbia de la începutul orelor până la finalul acestora.
Măsurile de securitate au fost mărite la maximum în școli. La școala „Vladislav Ribnikar”, înainte de această tragedie a fost un polițist școlar, dar el se ocupa și de alte școli.
„Începând de astăzi, avem patru ofițeri de poliție prezenți acolo tot timpul, care își vor continua angajamentul în perioada următoare”, a spus Brkić.
Cum rezolvăm problema bullying-ului în școli
Psihologul Liviu Chesnoiu a explicat că pentru a evita astfel de situații trebuie rezolvată problema bullying-ului în școli, care este o cauză importantă a acestor tipuri de tragedii.
„Problema crucială este să rezolvăm bullying-ul, nu să facem săptămâna verde, săptămâna altfel, trebuie să rezolvăm cu adevărat problema bullying-ului pentru că bullying-ul acesta duce la nenorociri de genul acesta.
Exmatricularea nu este o soluție, trebuie să stai de vorbă cu clasa, acolo sunt niște roluri, liderul formal, liderul informal, bufonul clasei, tocilarul clasei, trebuie să se accepte unii pe alții pentru că în bullying cine e victimă?
Cei mai timizi, sensibili. Aceștia suferă, după care ei fac ce fac, după cum s-a văzut și în America; se duc prin școlile pe unde au fost chinuiți și execută, aici la noi, la doi pași în Serbia tot așa”, a mai spus Liviu Chesnoiu.
Psihologul criminalist a oferit câteva exemple de combatere a fenomenului de violență în școli.
„Trebuie făcute multe ore de dirigenție, trebuie constatat cine e liderul informal, cine e mai rău și cum îl câștigi de partea ta? Îl faci lider informal, îl faci șeful clasei? Îl iei de partea ta și îi spui de ce nu e bine să facă rău. Nu faci din tartorul ăla un dușman.
La tartor trebuie să-i dăm de lucru, să răspundă el de liniște, nu punem șeful clasei o fată tocilară care pârăște pentru că nu se rezolvă situația așa.
Trebuie să facem o analiză temeinică a acestui fenomen de bullying care există de foarte mult timp, nu exmatricularea. Îl împingi să se înarmeze și să facă alte tâmpenii, cum a fost în Serbia”, a conchis Liviu Chesnoiu.