Liderii executivi își intensifică investițiile în inteligența artificială generativă pentru a păstra un avantaj competitiv: Ce dificultăți întâmpină
Liderii executivi de pe întreg globul recunosc potențialul inteligenței artificiale (IA), însă majoritatea se confruntă cu provocări semnificative în ceea ce privește formularea și implementarea strategiilor corespunzătoare.
Provocările inteligenței artificiale
Astfel, potrivit celui mai recent sondaj EY CEO Outlook Pulse, care este un sondaj trimestrial realizat la nivel internațional de EY în rândul a 1.200 de directori generali, oferă informații despre inteligența artificială, alocarea capitalului și strategiile de investiții. Rezultatele reflectă dificultățile cu care se confruntă directorii generali, atunci când vine vorba de această tehnologie emergentă. În timp ce peste două treimi (70%) dintre directorii executivi consideră că este necesar să acționeze rapid în privința IA generativă, pentru a evita să ofere concurenților un avantaj strategic, o proporție similară (68%) spun că este dificil să acționeze rapid din cauza incertitudinii din acest domeniu.
„Conștienți de potențialul IA asupra propriilor modele de afaceri, aproape toți directorii generali (99%) fac sau planifică investiții semnificative în IA generativă. Pentru a finanța aceste investiții, 69% realocă capital de la alte proiecte de investiții sau bugete tehnologice, iar 23% alocă noi resurse. Totuși, a investi în IA pentru viitor este mai ușor de spus, decât de făcut: mai mult de un sfert (26%) dintre directorii generali spun că ritmul rapid al dezvoltării IA generative este cea mai mare provocare în luarea deciziilor de alocare a capitalului pentru inițiativele de IA generativă. Două treimi (66%) consideră că o creștere bruscă a numărului de companii care pretind că au expertiză în domeniul IA complică deciziile privind identificarea și implementarea parteneriatelor credibile în ecosistem și a țintelor de achiziție”, potrivit sondajului.
Vezi și: Șansele ca inteligența artificială să te lase fără job: ce locuri de muncă sunt vizate
În ciuda provocărilor, directorii generali investesc în viitorul forței de muncă, pentru a accelera inițiativele privind IA generativă – o majoritate de 87% fie au finalizat, fie sunt în curs de angajare de personal nou, cu potențial profesional, care are competențe relevante pentru IA generativă, mai menționează sondajul. Mulți stabilesc, de asemenea, activități pilot și parteneriate cu mai multe companii.
Liderii executivi își dublează investițiile organice, dar interesul pentru fuziuni și achiziții atinge cel mai scăzut nivel din ultimii nouă ani
Potrivit sondajului, în timp ce liderii din mediul de afaceri continuă să se confrunte cu instabilitate la nivel macroeconomic, schimbări de reglementare și volatilitate geopolitică, mulți dintre aceștia anticipează în continuare niveluri ridicate de creștere pe termen scurt și își dublează investițiile în cercetare și dezvoltare și CAPEX (cheltuielile de capital).
Studiul EY arată că o majoritate netă a directorilor generali (89%) vizează un anumit tip de tranzacție în următoarele 12 luni. Cu toate acestea, planurile de fuziuni și achiziții au scăzut la cel mai mic nivel din 2014, doar 35% dintre directorii generali planificând fuziuni și achiziții în următoarele 12 luni. Acest lucru poate fi atribuit actualei situaţii incerte la nivel geopolitic și macroeconomic și reflectă scăderea reală a fuziunilor și achizițiilor axate pe inteligență artificială, după o creștere bruscă la începutul acestui an.
Apetitul pentru fuziuni și achiziții este mult mai mare în regiunea Americii de Nord și de Sud (47%), decât în EMEA (29%) sau Asia-Pacific (25%), reflectând creșterea puternică a numărului de tranzacții observată în regiune în trimestrul al 3-lea din 2023, în special tranzacții care implică companii americane.
Jumătate dintre directorii generali (50%) intenționează să își extindă operațiunile în următoarele 12 luni în afara sediului central. În ciuda unei creșteri mai mici decât cea așteptată în China, Asia-Pacific a devenit o destinație importantă. China, Australia, India, Japonia și Singapore figurează în topul primelor cinci destinații menționate de respondenți la întrebarea: încotro s-ar îndrepta în afara pieței în care își au sediul central.