INTERVIU The Witcher, sezonul al treilea: cum au fost create efectele vizuale și costumele, direct de la creatorii faimosului serial
The Witcher: Sezonul 3 Volumul 1, un nou sezon în care Continentul se transformă într-un câmp de luptă al corupției politice, magiei neagre și al trădării, cu Henry Cavill, în rolul principal. Volumul 1 (episoadele 1-5) are premiera pe Netflix astăzi, joi, 29 iunie. Echipa Playtech a discutat cu Tim Crosbie, VFX Supervisor și Lucinda Wright, Costume Designer. Cei doi ne-au povestit cum au creat efectele vizuale din scenele care te vor uimi în cel de-al treilea sezon, dar și costumele personajelor îndrăgite de toți fanii.
În timp ce regii, elfii și demonii Continentului luptă pentru a o captura, Geralt o ascunde pe Ciri, hotărât să-și protejeze familia proaspăt reunită împotriva celor care amenință să o distrugă. Încredințată cu puterile magice ale lui Ciri, Yennefer îi conduce la fortăreața Aretuza, unde speră să descopere mai multe despre puterile neexploatate ale fetei; în schimb, ei descoperă că au aterizat într-un câmp de luptă al corupției politice, magiei neagre și a trădării. Trebuie să riposteze, să pună totul în joc sau riscă să se piardă unul pe celălalt pentru totdeauna.
Playtech: Tim, ai multă experiență în domeniu, mai exact, 30 de ani în industria VFX și post-producție. Dacă dorești să-mi spui puțin despre cum au evoluat efectele speciale în ultimii ani, cât de ușor sau, poate, cât de complicat a devenit? Este publicul mai pretențios în zilele noastre?
Tim Crosbie: Ei bine, am început să lucrez în industrie în secolul trecut. Deci, de la începutul anilor 90, mai mult într-o latură de post-producție. Și am trecut la mai mult vizual, în latura efectelor, la sfârșitul anilor 90, începutul anilor 2000. Și cred că tehnologia, cum cred că observă toată lumea, tinde să devină din ce în ce mai evoluată și să se schimbe de la an la an.
Multe tehnici pe care le folosim acum doar apăsând un buton, acum câțiva ani trebuia să le configurezi manual și sperai că ceea ce faci va ieși bine. Acum, poți interacționa cu aplicațiile mult mai rapid. Poți muta un cursor, poți apăsa un buton și vezi un rezultat. Pe vremuri, obișnuiai să scrii cod, să scrii fișierele, să filmezi într-un anumit fel, să procesezi peste noapte, să te uiți la rezultate a doua zi. Deci, cred că în acest fel, a devenit mult mai ușor să poți permite laturii tale creative să curgă, pentru că poți obține mai mult și versiuni mai variate ale lucrurilor, mai rapid.
Cu toate astea, este destul de complicat, pentru că, dacă lucrurile ies mai rapid, tinzi să le lași pe ultima sută de metri. Astfel, dacă ai un termen foarte strâns, destul de des vom primi solicitări de la, să spunem directori Netflix pentru care faci un proiect. Deci, asta schimbă dinamica, dar cred că de cele mai multe ori toate aceste solicitări care vin, pur și simplu fac totul mai bine. Deci, avem capacitatea de a „lustrui” lucrurile chiar mai bine decât am avut acum 20 de ani. Uneori nu funcționează, alteori da.
În legătură cu publicul, dacă este mai pretențios sau nu, cred că răspunsul este da. Cred că motivul pentru care oamenii sunt mai pretențioși zilele acestea se datorează faptului că toată lumea a fost mai expusă proceselor. De pe vremea când aveai DVD-uri, oamenii au devenit mult mai educați, cu acces la mai multă informație în ceea ce privește procesele desfășurate în spatele filmelor și serialelor. Așadar, se interesează cum se face un anumit proces, ce tehnică s-a folosit și așa mai departe. Acum 20 de ani nu era așa. Oamenii se mirau când vedeau efecte speciale pe micul ecran și probabil credeau că e magie. Toate lucrurile astea mă țin “în priză” și accept mereu noi provocări.
Playtech: Inteligența artificială joacă un rol major în acest domeniu al efectelor speciale, în zilele noastre. Cum au evoluat efectele vizuale prin prisma AI-ului?
Tim Crosbie: Da, inteligență artificială a avut un impact major asupra efectelor vizuale. Mai precis, să spunem machine learning, în această etapă, joacă un rol din ce în ce mai mare, cred că în multe domenii. De asemenea, dacă te uiți la ce se întâmplă în presă, cu privire ChatGPT, te minunezi.
Cred că în ceea ce privește modul în care se schimbă efectele vizuale și/sau influența pe care o are AI asupra efectelor vizuale, am folosit o companie numită Orca, pentru a avea grijă de detaliile legate de ochii personajelor. Așa cum știți din cele două sezoane precedente, ochii lui Geralt, Yennefer și ai lui Ciri, dar în special ai lui Geralt și Yennefer, nu au aceeași culoare ca ai actorilor care interpretează personajele. Deci, ceea ce s-a făcut în cele două sezoane a fost folosirea lentilelor de contact, dar nu funcționează întotdeauna perfect. Deci, uneori au nevoie de puțină “curățare” BFX. Există și situații când faci cascadorii și nu poți purta lentil de contact pentru că restricționează viziunea ta. Deci, efectele vizuale trebuie apoi să intre și să schimbe culoarea naturală a ochilor în culoarea care trebuie să fie.
Există mai multe situații în care algoritmii de învățare automată au devenit foarte utili și ne-au ușurat munca în post-producție. Procesul a fost condus de oameni, dar AI ne-a ajutat.
Playtech: Cum ți-ai defini colaborarea cu regizorii și producătorii? A coincis abordarea lor cu privire la efectele vizuale cu a ta, în noul sezon din The Witcher?
Tim Crosbie: Deci, m-am distrat foarte mult lucrând cu ei. Toți au venit cu o propunere ușor diferită asupra modului în care trebuie să facem lucrurile, dar toți am fost gestionați foarte bine de echipa noastră de producție. Lauren (n.r. Lauren Schmidt Hissric – producătoarea executivă) a avut o viziune foarte clară, scenariile care au apărut au fost foarte, descriptive, așa că ne-a ajutat cu adevărat pe toată lumea. Întreaga ehcipă a lucrat la acest sezon, primul pentru mine – toți aveau anumite moduri de a face lucrurile, pe care le-au stabilit în sezoanele precedente, așa că a fost interesant să lucrez, pentru a afla în ce direcție trebuie să meargă lucrurile, de ce au nevoie să se întâmple, ce viziune trebuia să atingem.
Playtech: Sunt curioasă de un lucru: ai jucat vreodată jocul video Witcher?
Tim Crosbie: Nu, nu l-am jucat încă. Aș putea spune că nu sunt un mare fan al jocurilor video, pentru că nu am timp. Obișnuiam să joc jocuri video când aveam timp liber, dar asta a fost acum ceva timp acum. Acum, locuiesc în Australia, în Adelaide, într-o casă drăguță pe dealuri, cu un castor și un câine, și când sunt între producții, îmi petrec tot timpul în natură. Când am timp liber, nu mai vreau să stau cu ochii în ecrane.
Playtech: Care scenă din al treilea sezon The Witcher a fost cel mai complicat de creat, dacă poți împărtăși asta cu noi?
Tim Crosbie: Într-adevăr, am avut avut câteva scene dificile. Cel mai dificilă a fost, probabil, când avut o scenă în episodul doi, în care avem un monstru care trebuie să se miște într-un mod care trebuie să fie neașteptat, greu de luptat cu el, ceva înfiorător și ciudat.
Playtech: Trei filme care te-au inspirat să devii cine ești astăzi în industrie?
Tim Crosbie: Blade Runner, cel original. Am văzut când eram tânăr. Cred că și Star Wars, aveam zece ani când a ieșit. Efectele vizuale și science fiction-ul și fantezia, pentru mine sunt foarte strâns legate, pentru că te duc într-o lume care nu există de fapt, dar ar putea exista. Ceea ce pot să fac eu este să spun acele povești visual.
Playtech: În final, aș vrea să știu cum te-a făcut să te simți să faci parte din universul Witcher?
Tim Crosbie: Da, îmi place foarte mult să fac parte din acest univers. Au fost multe suișuri și coborâșuri, zile grele, zile liniștite, zile ușoare, zile lungi, o mulțime de provocări, dure în unele cazuri, mai ales cu vremea, orele lucrate, dar toți cei din echipă sunt oameni foarte faini, adevărați profesioniști. A fost o plăcere să lucrez pentru sezonul trei din The Witcher. Absolut epuizat, dar foarte fericit că am făcut-o.
Playtech: Lucinda, mă întrebam ce ai avut în vedere pentru designul de costume din sezonul trei The Witcher?
Lucinda Wright: Designul costumelor sezonului trei este o reflectare a ceea ce e află în scenariu, spune povestea, aduce alte straturi de caracter fiecărui actor, fiecăruia dintre personaje și progresează ilustrând poveștile.
Playtech: Care au fost cele mai mari provocări pentru tine în acest proiect?
Lucinda Wright: Cred că cea mai mare provocare a fost în episodul cinci. Trebuia să fie un aspect foarte precis și puternic, pentru că am filmat acel look pe parcursul unei luni. Dar mai multe vă las pe voi să vedeți.
Playtech: Cred că aceasta poate fi o întrebare dificilă, dar care a fost costumul tău preferat pe care l-ai conceput pentru acest sezon?
Lucinda Wright: Da, e o întrebare complicată, pentru că toate sunt foarte speciale. Cred că Geralt are un look deosebit, hainele lui Yennefer din episodul opt îi arată personalitatea, iar rochia albastră a lui Ciri este superbă. Toate sunt foarte diferite, dar unice pentru personaje.
Playtech: Mă întrebam cât de autentic devine filmul prin designul costumelor personajelor?
Lucinda Wright: Primesc 80% din părerile despre costume de la actorul care interpretează personajul respectiv. Îi întreb mereu, ca personaje, ce le-ar plăcea să poarte, cum văd ei personajele pe care le conturează. Lucrez îndeaproape cu ei, astfel încât să știe exact cum o să arate și să mă inspir de la ei despre ce simt în legătură cu anumite scene, momente etc.
Playtech: Și colaborarea cu regizorii, producătorii, cum a fost?
Lucinda Wright: Oh, minunată! Adică, sunt foarte norocoasă. Lauren, care este genială, a avut mereu discuții cu mine și îmi spunea în doar câteva cuvinte exact ce voia de la anumite scene, cum să arate.
De asemenea, am lucrat cu Andrew (n.r. Andre Laws – designer de producție), și cu cei de la machiaj și toate… știi, a fost o colaborare minunată. Toți am avut păreri, ne-am ascultat reciproc și am lucrat frumos împreună.
Playtech: Crezi că este important să rămâi fidel costumelor de care fanii s-au îndrăgostit?
Lucinda Wright: O să râzi, dar nu citesc nimic despre ceea ce cred fanii. Dacă le place, este grozav. Eu îmi creez propria mea viziune. Stau foarte mult în propria mea bulă și vreau să-i fac pe actori fericiți și să iasă o producție bună.