Greșelile pe care le faci când folosești aerul condiționat în mașină. Cum afectează consumul de carburant
Temperaturile ridicate din timpul verii fac ca achiziționarea unei mașini fără aer condiționat să nu mai fie o opțiune, însă nu toată lumea știe cum se folosește corect instalația de aer condiționat.
Chiar dacă pare simplă, folosirea instalației de aer condiționat nu este înțeleasă pe deplin de toți șoferii. Iată care sunt cele mai frecvente greșeli pe care trebuie să le eviți pentru ca instalația de aer condiționat să funcționeze optim.
Să pornești mașina fără să aerisești
O greșeală des întâlnită este să te urci în mașină, să pornești aerul condiționat și să pleci imediat. Instalația de aer condiționat va lucra mult mai eficient dacă aerisești mașina prin deschiderea portierelor sau a geamurilor timp de câteva minute. În acest fel aerul încins va fi eliminat din habitaclu, iar răcirea mașinii se va face mai rapid.
Să lași aerul fierbinte să intre în interior
Pentru a răci cât mai rapid interiorul mașinii, este recomandat ca imediat după aerisirea mașinii să pornești funcția de recirculare a instalației de aer condiționat. În felul acesta, aerul din interior se va răci mult mai repede decât atunci când instalația trage aer încins de afară. Dezactivează funcția de recirculare după ce interiorul s-a răcit suficient, pentru a permite aerului proaspăt să intre în mașină.
Să reglezi o temperatură prea scăzută
O temperatură prea scăzută poate afecta sănătatea, dar poate îngreuna sarcina instalației de aer condiționat. În cazul sistemelor de tip climatronic reglarea unei temperaturi prea scăzute va duce la suflarea cu putere a aerului, cu tot disconfortul generat. În general, se recomandă ca temperatura reglată să nu fie cu mai mult de 6-7 grade Celsius mai joasă decât temperatura exterioară.
Să ții geamurile deschise nejustificat
Sigur, briza de aer poate fi plăcută, dar aerul cald care vine din exterior va pune presiune pe instalația de aer condiționat, care va avea o sarcină mai dificilă. Dacă preferi aerul din exterior, cel mai bine oprești instalația de aer condiționat.
Să ignori mirosurile neplăcute
La pornirea instalației de aer condiționat este posibil să apară un miros neplăcut. Acesta dispare după câteva minute, motiv pentru care cei mai mulți șoferi îl ignoră. Totuși, mirosul este semn că instalația de aer condiționat trebuie igienizată cât mai curând. Operația este una simplă și ieftină, pe care o poți face chiar tu acasă, folosind un sprey pentru igienizare din comerț.
Să oprești aerul condiționat ca să economisești combustibilul
Aerul condiționat ridică ușor consumul, dar cifra este nesemnificativă. Pe termen lung, consecințele opririi aerului condiționat pot fi mult mai costisitoare decât avantajele economiei de combustibil. Asta deoarece componentele instalației sunt lubrifiate corespunzător doar în timpul funcționării. În plus, instalația de aer condiționat este un element cu rol în siguranța rutieră – temperaturile ridicate din mașină pot afecta comportamentul la volan la fel ca alcoolul.
Să nu întreții corespunzător sistemul de aer condiționat
Instalația de aer condiționat trebuie întreținută cu regularitate, de preferință o dată la doi ani. În timp sistemul pierde fluid de răcire, ceea ce înseamnă că instalația își va pierde eficiența. De asemenea, fluidul acționează și ca lubrifiant, deci completarea lui periodică este esențială.
Să nu oprești aerul condiționat înainte de sosirea la destinație
Se recomandă ca aerul condiționat să fie oprit cu câteva minute înainte de a ajunge la destinație și a opri motorul. În acest fel apa condensată care s-a acumulat în timpul funcționării are timp să se evapore. În acest fel, bacteriile și mucegaiul vor fi împiedicate să se dezvolte.
Care este diferenţa dintre climă şi aer condiţionat
Aparatele de aer condiționat funcționează pe principiul evaporării lichidelor. Este bine cunoscut faptul că este nevoie de căldură pentru a transforma un lichid în gaz. Căldura este absorbită din respectiva zonă, în contact cu lichidul și astfel îl răcește.
Un aparat de aer condiționat procesează aerul în același mod ca un frigider, scăzându-i temperatura cu ajutorul unui sistem de răcire. Aparatul de aer condiționat este alimentat de la motor, astfel încât un șofer poate regla sistemul după bunul său plac.
Cu toate acestea, majoritatea experților recomandă să nu opriți aerul condiționat. Este mai bine să reglați pur și simplu temperatura. Acest lucru se explică prin faptul că aparatul de aer condiționat utilizează agent frigorific pentru a-și lubrifia garniturile, iar dacă garniturile se usucă, sistemul poate începe să aibă scurgeri.
Spre deosebire de climatizare, aerul condiționat poate fi setat la o singură temperatură pentru întreaga mașină.
Climatizarea combină funcțiile de încălzire, ventilație și aer condiționat. Folosește un computer de bord care permite șoferului și pasagerilor să seteze temperatura exactă din habitaclu. Există un sistem de climatizare cu două zone, care permite șoferului să seteze o singură temperatură pe partea sa de mașină, iar pasagerul poate modifica temperatura pe partea sa după bunul său plac. De asemenea, sunt autovehicule și cu sistem de climatizare pe patru zone, în care fiecare pasager al mașinii, inclusiv cei din spate, plus șoferul, pot regla individual temperatura în funcție de preferințe.
Cum îți dai seama dacă mașina ta are sistem de climatizare sau aer condiționat
Privește panoul central al mașinii. Dacă există un buton pe care scrie AC, înseamnă că mașina ta are aer condiționat.
Dar dacă panoul are un afișaj digital care arată temperatura în grade, înseamnă că autovehiculul tău este dotat cu sistem de climatizare. La ambele capete ale scalei, vor exista setări „lo” și „hi”.