Creșterea TVA, pe lista măsurilor fiscale potențiale. ”Butonul roșu nuclear” va crește inflația, va tăia din voturi în campania electorală
Autoritățile caută soluții din ce în ce mai creative pentru a suplimenta bugetul pe 2024, chiar dacă multe dintre acestea lovesc foarte agresiv antreprenoriatul din România, managerii și, mai ales românii de rând care se confruntă cu scumpiri la raft și la servicii.
Schimbările fiscale din România, multe dintre ele adoptate peste noapte și cu consecințe costisitoare pe termen lung, nu s-au terminat. Mai mulți specialiști citați de Economedia au atras atenția asupra faptului că, în cazul în care măsurile actuale nu aduc suficient de mulți bani pentru a acoperi deficitul bugetar, creșterea TVA este de asemenea pe listă, ignorând potențialul de a crește inflația, cu tot ce vine ea.
Taxele și impozitele noi au lovit deja afacerile românești, microîntreprinderile și nu numai
Printre măsurile care s-au aflat într-o variantă inițială a proiectului pentru noul Cod Fiscal, de exemplu, s-af aflat și o prevedere pentru microîntreprinderi la care, între timp, s-a renunțat. Din păcate, ea rămâne în continuare pe lista de modificări potențiale. Aceasta viza trecerea obligatorie de la impozit pe cifra de afaceri la impozit pe profit de 16%, în situația în care rata de rentabilitate depășea 30%.
„La microîntreprinderi, ce nu s-a rezolvat, este abuzarea în scopuri fiscale. Nu e niciun secret că multe microîntreprinderi sunt o formă de a plăti salarii. Nu s-a renunțat la reîncadrarea microîntreprinderilor la impozit de 16% dacă rata de rentabilitate este de peste 30%. Nu s-a mers cu măsura în Parlament, dar rămâne acolo. La microîntreprinderi au promis că o să fie revenire foarte probabil până la finalul anului sau începutul anului viitor, cu care probabil o să se meargă în Parlament”, a explicat Alex Milcev, directorul departamentului de asistență fiscală și juridică al EY România.
Reforma impozitării locale și a altor taxe, rămâne pe listă
„Avem un elefant în sufragerie apărut în 2022: acea ordonanță 16 și reforma pe taxe locale. Este în Monitorul Oficial și s-a hotărât că ea va fi aplicată din 2025. În UE, autoritățile locale se finanțează din taxele locale. La noi aceste taxe nu au ținut pasul cu dezvoltarea economiei. Bugetele locale sunt foarte dependente de bugetul central și nu de taxele colectate local. Dacă se face o reformă, va fi o reconfigurare a relației dintre puterea locală și puterea centrală. Sunt 2 paliere importante cu schimbări.
Pe de o parte, cotele minime cresc, sunt niște procente minime, le plătim și astăzi. Vor crește pentru că se schimbă procentul minim. Pe de altă parte, de va recalcula baza. Pentru persoane fizice sunt niște tabele acum care nu reflectă nimic, nu reflectă valoarea de piață, și sunt niște valori ridicole. O să se redefinească. Miza este rejucarea bazei și a cotelor procentuale ca să pună mai mulți bani la dispoziția autorităților locale, ca autoritatea centrală să aibă mai mulți bani la dispoziție, de unde să se facă investițiile. Miza e mare apropo de faptul că România este în topul proprietarilor de locuințe. Deci reforma de acum 2 ani de zile e lăsată după alegeri”, a adăugat Milcev.
Citește și: România, la coada Europei: Câți bani face statul din impozite și contribuții sociale
Problema cu creșterea TVA
Majorarea TVA cu 2-3 procente, bani care ar merge direct la bugetul de stat, cu condiția să și fie colectați de organele ANAF, ar fi putea fi cea mai sigură și eficientă măsură de suplimenta banii Guvernului. „Dacă pachetul fiscal nu o să colecteze câți lei e nevoie și revenim la masa de negocieri cu Comisia Europeană, cred că majorarea TVA nu o să dispară ca discuție (de la 19% la 21-22%). Creșterea TVA ar fi fost un rău foarte mare. Avem 19% acum, probabil 3-4 puncte ar putea să rezolve imediat problema la bugetul de stat.
Problema este cu impactul macroeconomic și e o cvasi-garanție că asta ar adăuga tot atâtea puncte la inflație. Dacă pachetul nu o să corecteze câți bani o să fie nevoie, cred că TVA rămâne acolo ca un Plan B. Vedem ce ne aduce viitorul. Din pix, de pe o lună pe alta se poate schimba ecuația financiară. E un cost politic important dacă se introduce anul viitor (în 2024), iar partidul care o va implementa va fi sancționat la alegeri. De aceea nu se vorbește despre el. Deci probabil vom vedea așa ceva în 2025”, a precizat oficialul EY România.