Ce trebuie să știi când îți cumperi o mașină second hand în România. Cum ”te fură” samsarii, suntem lideri în Europa la ”combinații”
Din varii motive, românii continuă să fie mari amatori de mașini second hand. Nu degeaba este supranumită România ”cimitirul auto al Europei”. Au crescut mult și achizițiile de mașini noi, dar nu au explodat.
România se află pe ultimele locuri din Europa când vine vorba de transparență în domeniul mașinilor rulate, conform unei analize CarVertical. Asta se traduce prin faptul că autoturismele de la samsari, de cele mai multe ori, ascund o serie de probleme și necesită o analiză sau investigație foarte atentă în cazul unei eventuale achiziții. La polul opus, cele mai sigure achiziții, chiar și dacă vorbim de autoturisme SH, se realizează în Marea Britanie, Germania și Elveția.
Citește și: Dacia, o forță de neoprit în Europa. Victoria surprinzătoare a gigantului de la Mioveni se simte la vânzări
Indexul de Transparență trădează problemele mașinilor second hand din România
Nu mai puțin de 59% dintre mașinile second hand din România, la momentul vânzării, au avut pagube minore sau majore cu o valoare medie a daunelor constatate de 3.879 de euro. Cu mai multe mașini avariate decât România este Polonia cu un procent de 65,79%.
Peste 66% sunt din import și, în mod regretabil, aproape 8% au avut kilometrajul dat înapoi. Astfel de date plasează țara noastră în top cinci cele mai puțin transparente țări când vine vorba de autoturisme comercializate la mâna a doua. Practic, ocupă locul 21 din 25 de țări analizate. Singura parte bună în țara noastră pe partea de mașini SH ține de faptul că a început să scadă semnificativ vârsta autoturismelor comercializate. Media actuală este de 9,44 ani vechime, plasând România pe locul 12 din 25 în cadrul Indexului de Transparență.
Citește și: Ce mașini cumpără românii la mâna a doua, ce vinzi mai ușor. Cât durează să-ți vinzi autoturismul vechi
Kilometrajul dat înapoi rămâne o problemă, deși este ilegal
Valoarea medie ștearsă de pe odometru în România, deși sancțiunile pe marginea subiectului sunt semnificativ mai grave, a crescut în ultimul an de la 48.000 de kilometri până la aproximativ 85.000 de kilometri. În practică, conform analizei CarVertical, această formă de înșelăciune se reflectă într-un preț mai mare de vânzare cu 20% față de valoarea reală.
„Când luăm în considerare factori precum prețul mediu al mașinilor, numărul de tranzacții, ponderea mașinilor cu kilometraj modificat în România și impactul fraudelor de kilometraj asupra valorii mașinilor, obținem o imagine clară a prejudiciului pe care îl experimentează cumpărătorii de mașini second-hand în România, iar valoarea totală a prejudiciului anual poate ajunge până la 190 de milioane de euro pe an”, a declarat Matas Buzelis, Head of Communication carVertical.