Ce culoare aveau statuile de la Partenon, de fapt. Ce s-a întâmplat cu operele din templul antic grecesc, ce au descoperit cercetătorii
De aproape 2.500 de ani, templul Partenon domină Atena de pe Acropole, colina ce se înalță deasupra capitalei elene. Multă lume admiră monumentul antic, dar și sculpturile de la Partenon, fără să știe că acestea aveau o cu totul altă culoare atunci când au fost făcute decât albul vizibil acum
Cum erau colorate statuile de la Partenon
Partenonul, templul antic ridicat pe Acropolele atenian, a fost construit între anii 447 – 438 î.Hr., adică acum aproape 2.500 de ani. Decorarea lui a mai durat încă 6 ani, dar sculpturile de la Partenon reprezintă culmea artei clasice grecești.
Monumentul, dedicat zeiței Atena a suferit numeroase distrugeri de-a lungul secolelor fiind o minune faptul că a rezistat, chiar și în felul de-acum, până azi. Dar majoritatea sculpturilor care au supraviețuit mileniilor – 50 la număr – au fost duse la British Museum încă din secolul al 19-lea.
Deși sculpturile realizate din marmură au fost admirate timp de secole pentru albul lor strălucitor, se știe de mult timp că ele au fost inițial pictate în culori vii, înainte ca mileniile de intemperii, bombardamentele, manipularea dură și curățarea prea entuziastă să le curețe.
Citește și: Cum erau pictate statuile în antichitate
Cu toate acestea, dovezile privind pictura au fost extrem de evazive, ceea ce l-a determinat pe un fost curator al lor de la British Museum să mărturisească faptul că, după ani de căutare în zadar a urmelor de pigment, s-a îndoit uneori că au fost statuile de la Partenon au fost pictate.
Dar o echipă interdisciplinară de cercetători a folosit tehnici inovatoare de scanare și a scos la iveală dovezi semnificative ale unei „bogății de vopsea supraviețuitoare”, potrivit studiului publicat în Antiquity.
Ce pigment foloseau artiștii din Antichitate
Conform cercetătorilor, acest lucru sugerează că pictura marmurelor a fost „o operațiune mai elaborată decât s-a imaginat vreodată” – posibil la fel de complexă și subtilă ca cioplirea lor.
Cercetătorii au găsit dovezi care sugerează că unele dintre sculpturi au fost foarte bine modelate, cu desene care includ figuri umane și modele de frunze de palmier, pictate pentru a se conforma cu pliurile și textura țesăturii de marmură de dedesubt.
Citește și: Cine e românul care a încercat să fure bucăți de marmură de pe Acropole. A fost arestat în Atena
Mai degrabă decât să fi fost curățate de toate urmele de pigment, spun ei, sculpturile de la Partenon ar putea fi „exemplele de policromie supraviețuitoare din Atena mijlocului secolului al 5-lea î.Hr. cel mai bine conservate”.
„În general, în domeniul științific, găsim urme foarte, foarte mici de pigment , așa că la asta ne așteptăm în mod normal”, a declarat dr. Giovanni Verri, cercetător în domeniul conservării la Institutul de Artă din Chicago, care a condus analiza împreună cu o echipă de conservatori, istorici ai textilelor și arheologi de la British Museum și Kings College London.
„Și astfel a fost o revelație minunată să constatăm că era mai mult decât se găsește în mod normal. Pentru că nimic nu era cu adevărat vizibil cu ochiul liber. Nici măcar o urmă. În acest sens, a depășit așteptările”, a adăugat Verri.
Ce s-a întâmplat cu statuile de la Partenon
Tehnica folosită de cercetători a fost una non-invazivă și a căutat să găsească urme microscopice ale unui pigment numit albastru egiptean, ce era compus din calciu, cupru și siliciu.
Pigmentul a fost folosit prima oară în Egiptul antic, încă din anii 3.000 î.Hr, fiind utilizat ulterior pe scară largă în toată lumea antică greacă și romană.
Deși invizibil cu ochiul liber, acesta strălucește într-un alb puternic atunci când este supus tehnicii de scanare. Verri și echipa lui au găsit urme de albastru egiptean pe 11 sculpturi, acesta fiind folosit în diverse moduri. De asemenea, cercetătorii au mai descoperit diverse desene figurative și florale pe veștmintele unora dintre statuile de la Partenon.
Citește și: Obiceiurile bizare ale oamenilor din Grecia antică. Cum trăiau, ce tradiții și superstiții aveau
Trebuie menționat că nici Partenonul în sine nu a fost alb, inițial. Din contră, la fel ca majoritatea templelor antice, sculpturile de pe frize și fronton dar și acoperisul monumentului erau vopsite în nuanțe aprinse de albastru, roșu și auriu.
De mai multă vreme, statul grec solicită Marii Britanii returnarea operelor de artă luate de britanici din Partenon, inclusiv statuile, dar negocierile în această privință se derulează anevoios.