Cât de mult te mint magazinele online: practici de manipulare online găsite în 148 din 399 de magazine online verificate de Comisia Europeană
Comisia Europeană a constatat că din 399 de magazine online ale comercianților cu amănuntul pe care le-a analizat, 148 de site-uri conțineau cel puțin o practică manipulativă.
Comisia Europeană a declarat că aproximativ 40% dintre site-urile de vânzare cu amănuntul pe care le-a verificat s-au dovedit a manipula consumatorii.
Astfel, Comisia Europeană și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor din 23 de state membre, Norvegia și Islanda (Rețeaua CPC), au publicat rezultatele unei verificări a site-urilor web de vânzare cu amănuntul. Acest control a acoperit 399 de magazine online ale comercianților care vând produse, variind de la textile la produse electronice.
40% dintre magazinele online își păcălesc clienții
De asemenea, Comisia s-a concentrat pe trei tipuri specifice de practici manipulative despre care se știe adesea că îi împing pe consumatori să facă alegeri care ar putea să nu fie în interesul lor, așa-numitele „modele întunecate”. Acestea includ: cronometre false pentru numărătoare inversă, interfețe web concepute pentru a conduce consumatorii către achiziții, abonamente sau alte opțiuni și informații ascunse. Investigația a arătat că 148 de site-uri conțineau cel puțin unul dintre aceste trei modele.
Comisarul pentru Justiție, Didier Reynders, a declarat: „Selecția noastră arată că aproape 40% dintre site-urile de cumpărături online se bazează pe practici de manipulare pentru a exploata vulnerabilitățile consumatorilor sau pentru a-i păcăli. Acest comportament este în mod clar greșit și împotriva protecției consumatorilor. Astăzi avem deja instrumente obligatorii pentru a ajuta la abordarea unor astfel de probleme și fac un apel la autorităților naționale să folosească capacitățile lor de aplicare, pentru a lua măsuri relevante și a combate aceste practici. În paralel, Comisia revizuiește întreaga legislație privind consumatorii, pentru a se asigura că este potrivită pentru era digitală, inclusiv pentru a evalua dacă modelele întunecate sunt acoperite în mod adecvat”.
- 42 de site-uri web au folosit cronometre false cu numărătoare inversă cu termene limită pentru a cumpăra anumite produse;
- 54 de site-uri web au direcționat consumatorii către anumite opțiuni – de la abonamente la produse mai scumpe sau opțiuni de livrare – fie prin designul lor vizual, fie prin alegerea limbii;
- 70 de site-uri web ascund informații importante sau le fac mai puțin vizibile pentru consumatori. De exemplu, acestea au inclus informații legate de costurile de livrare, compoziția produselor sau despre disponibilitatea unei opțiuni mai ieftine.
- 23 de site-uri web ascundeau informații cu scopul de a manipula consumatorii pentru a-și face un abonament.