Vodafone România își bate singură cuie-n talpă: cum a ajuns să-ți scumpească tarifele și abonamentul fără să te întrebe
În urmă cu aproximativ o lună, a fost publicată Legea nr.198/2022 referitoare la comunicațiile electronice. Cu această ocazie, Vodafone România a ales să-și streseze clienții cu amenințarea unor modificări unilaterale la contract, tarife și nu numai. Practic, îți crește prețul când vrea.
La începutul lunii iulie, autoritățile române au transpus în legislația românească Directiva UE 2018/1972 referitoare la comunicațiile electronice. Rezultatul este Legea 198/2022 publicată în monitorul oficial 681/07.07.2022. Având în vedere că ANCOM a colaborat activ la realizarea documentului, găsești documentul integral aici, pe site-ul Autorității Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii.
Fiind o lege importantă care vizează furnizorii de telecomunicații din piața autohtonă, nu a durat mult până când operatorii au transpus particularitățile legislative în lista de termeni și condiții pe care trebuie să le accepte abonații. Dacă nu era evident, având în vedere că vorbim de o directivă europeană, aceasta avea ca scop creșterea calității serviciilor, introducerea unor asigurări scrise legate de performanțele menționate în contract, o transparență mai mare în ceea ce privește facturarea și nu numai.
Orange a ales varianta civilizată, Vodafone te poate îngropa în scumpiri
Orange a publicat un comunicat pe marginea subiectului pe 15 iulie 2022 și îl poți parcurge integral pe site-ul companiei. Aproximativ o lună mai târziu, Vodafone România a publicat un document similar, dar tonul discursului și practicile pe care trebuie să le accepți, obligat, forțat sunt din complet alt film. Practic, furnizorul de telefonie a profitat de pretextul legislației actualizate din domeniul telecomunicațiilor pentru a-ți atrage atenția că aproape orice se întâmplă în lumea aceasta se poate reflecta în costuri mai mari pentru tine, în modificarea unilaterală a contractului și o serie de alte probleme.
În primul rând, să vedem ”ce a înțeles” Orange din acea lege. ”Clientul nu beneficiază de dreptul de denunțare unilaterală a Contractului în cazul în care modificarea unilaterală operată de Orange România asupra Contractului este impusă de prevederile legislației aplicabile, este de natură pur administrativă și nu are niciun efect negativ asupra sa sau aceasta este exclusiv în beneficiul Clientului. În cazul încetării contractului Clientul poate decide păstrarea terminalului subvenționat cumpărat achitând valoarea cea mai mică dintre valoarea terminalului calculată pro-rata temporis față de prețul terminalului convenit la încheierea Contractului și valoarea abonamentului până la încetarea Perioadei minime contractuale.”
Cu alte cuvinte, Orange acceptă de asemenea că îți poate modifica particularitățile contractului, dar doar dacă este forțat de legea din România. În cazul în care face vreo modificare unilaterală, sub nicio formă, aceasta nu va avea un efect negativ asupra clientului. Nu-ți scumpește factura aiurea, motiv pentru care, nici nu-ți poți încheia contractul ”aiurea”.
Cum ”te îngroapă” Vodafone
Schimbările contractuale introduse de Vodafone sub pretextul Legii 198/2022 se găsesc pe site-ul companiei la această adresă și pot fi parcurse cu ușurință. Sunt doar trei pagini într-un document PDF. Cea mai mare parte din acel fișier constă însă în modul absolut arbitrar în care Vodafone România îți poate modifica unilateral contractul și tarifele. Citatul ”de interes”, în forma lui integrală, neatinsă, îl poți parcurge mai jos, iar din poziția de client al companiei, l-ai și acceptat.
”Vodafone își rezervă dreptul de a modifica unilateral clauzele contractuale, inclusiv tarifele pentru orice serviciu oferit, în situațiile care depind de evoluția condițiilor de piață, dezvoltări tehnologice, schimbări legislative, schimbări ale parteneriatelor cu terții sau de situații cu potențial risc financiar ori alte situații similare care conduc la un dezechilibru economic între părți. Astfel de modificări se vor realiza cu informarea Clientului, cu cel puțin 30 de zile înainte de operarea modificării, acesta având dreptul de denunțare unilaterală a contractului, prin transmiterea unei cereri scrise, fără plata niciunor penalități sau despăgubiri, în afară de cele aferente echipamentelor terminale subvenționate, dacă decide să le păstreze conform legislației specifice în domeniul comunicațiilor electronice.
Informarea Clientului se poate face prin: scrisoare, e-mail, SMS, factură. Exercitarea dreptului de denunțare unilaterală se poate face cu bunăcredință, în termen de 30 zile de la primirea notificării de la Vodafone. Dreptul Clientului de denunțare unilaterală nu este aplicabil în cazurile în care modificările propuse sunt exclusiv în beneficiul utilizatorului final, sunt de natură pur administrative și nu au niciun efect negativ asupra utilizatorului final sau sunt impuse prin efectul legii.”
Practic, mai avea puțin, iar Vodafone România îți atrăgea atenția că ți-ar putea crește prețul abonamentului și pentru că nu plouă afară. Seceta reprezintă și ea ”o situație cu potențial risc financiar”, depinde în ce domeniu activezi.
Dacă nu îți convine, ai 30 de zile să renunți la contract, cu condiția să afli că acesta ți-a fost schimbat. Vodafone se angajează să te notifice de schimbările respective printr-o scrisoare, email, SMS sau prin câteva rânduri incluse pe factura lunară. Problema este că Vodafone alege aleatoriu doar unul dintre mijloacele menționate, iar dacă nu ești genul de om care își citește scrisorile din poștă sau nu-ți citești atent facturile și doar le achiți, s-ar putea să rămâi cu scumpirile pe toată perioada contractuală sau, mă rog, până la scumpirile următoare. Nu de alta, dar de la primirea notificării, indiferent cum ar veni ea, ai 30 de zile să renunți la contractul cu Vodafone din cauza modificărilor. Atât. Dacă nu ai văzut notificarea, să fii sănătos. Rămâi cu contractul schimbat și ”cu sufletu-n rai”.