28 oct. 2022 | 09:25

Uniunea Europeană vrea să ajute producătorii auto: planul prin care rămân importanți pe piață

ACTUALITATE
Uniunea Europeană vrea să ajute producătorii auto: planul prin care rămân importanți pe piață

Franța și Germania au discutat despre planurile de a proteja producătorii europeni de vehicule electrice după ce SUA au prezentat subvenții pentru mașinile fabricate în America de Nord.

Președintele francez Emmanuel Macron încearcă să obțină sprijinul cancelarului german Olaf Scholz pentru un nou plan de a ajuta producătorii de automobile europeni să concureze cu SUA și China, după ce președintele Joseph Biden a subliniat subvenții mari de care beneficiază mașinile electrice fabricate în America de Nord.

Deși s-au certat cu privire la politicile de apărare și energie, Parisul și Berlinul sunt de acord că Uniunea Europeană trebuie să facă mai mult pentru a promova industriile naționale, au spus oficialii din ambele capitale.

Într-un interviu de miercuri la televiziunea France 2, după întâlnirea cu Scholz la Paris, Macron a spus că cei doi lideri converg asupra ideii de a se asigura că subvențiile UE pentru mașini sunt folosite pentru vehiculele de fabricație europeană.

Acest lucru ar putea ajuta la atenuarea efectelor Legii de reducere a inflației din SUA, care, printre alte prevederi, oferă subvenții pentru mașinile electrice fabricate în America de Nord.

Producătorii europeni trebuie să fie competitivi

„Aveți China și SUA care își protejează industria, dar Europa rămâne deschisă tuturor vântului, trebuie să ne schimbăm”, a spus Macron la France 2. „Franța și Germania trebuie să rămână împreună pentru că am fost prea deschiși, pentru că mulți dintre producătorii noștri de automobile au fost au vândut mult în China și nu au vrut să închidă lucrurile.”

În 2017, Macron a susținut ceea ce a numit Buy European Act pentru achizițiile publice, care s-ar aplica firmelor cu mai mult de jumătate din producția lor în bloc.

Dar a fost nevoit să abandoneze ideea în fața opoziției de la Bruxelles.

De asemenea, Germania s-a opus planului, invocând consecințele pentru comerțul cu China și SUA, în special pentru producătorii de automobile Volkswagen Group, Mercedes-Benz și BMW.

De atunci, totuși, pandemia de COVID a dezvăluit dependența Europei de lanțurile de aprovizionare de peste mări, iar UE și-a relaxat efectiv unele dintre regulile sale privind ajutorul de stat, sugerând că noi inițiative pentru a proteja companiile de concurență ar putea găsi sprijin la Bruxelles.

Cu toate acestea, reînvierea ideii Cumpărați Europe acum pentru vehiculele electrice se poate dovedi complicată, chiar și cu Germania la bord.

Acordurile de liber schimb ar putea fi renegociate, iar măsura ar putea încălca regulile UE existente sau acordurile Organizației Mondiale a Comerțului. De asemenea, ar putea declanșa un război comercial, alte țări adoptând măsuri de represalii.