S-au dus vremurile când la putere era „made in China” și asiaticii făceau exporturi masive. Au ajuns și ei dependenți de alții
Cine s-ar fi gândit vreodată că industria chineză are nevoie de importuri masive de materiale pentru a putea supraviețui?
Înainte de pandemia de coronavirus, se estima că e doar o chestiune de foarte puțin timp până când China va deveni cea mai mare și puternică economie a lumii, devansând Statele Unite ale Americii.
Anii au trecut și odată cu ei o criză sanitară globală ce a devastat lanțurile internaționale de aprovizionare. Criza de semiconductori e poate cea mai gravă consecință a pandemiei, iar China resimte din plin efectele sale.
Producția industrială a asiaticilor e cu un picior în groapă, în special în zona auto, motiv pentru care Beijingul și-a deschis larg porțile pentru importuri. China a ajuns să importe masiv și să fie chiar dependentă de alte piețe. Mai mult, plătesc prețuri peste piață, conform unor declarații oficiale.
Cum a ajuns China, de la o putere globală la o țară îngenuncheată de importuri
Comenzile din China pentru echipamentele din alte țări necesare la fabricarea semiconductorilor au crescut cu 58% anul trecut. Marii producători de semiconductori din Statele Unite ale Americii spun că asiaticii ar plăti costuri mai mari, peste media de pe piață.
Chinezii fac tot posibilul pentru a-și pune pe picioarele marii producții de vehicule, cu precădere pe zona verde și hibrid. Ambițiile Beijingului de a elimina poluarea și de a stimula producția de vehicule prietenoase cu mediul a întâmpinat mari probleme din cauza crizei de cipuri ce a afectat, de altfel, producătorii auto de la nivel global.
Conform unui studiu Goldman Sachs de anul trecut, 170 de sectoare de activitate sunt afectate la nivel mondial, cu precădere industria auto.
Mai grav este că, în pofida eforturilor producătorilor de cipuri din SUA și a celor din China de a face import, ciza semiconducorilor ar mai putea dura până în 2024, cred unii experți.