Românii, cei mai dezinformați din Europa: de unde își iau știrile, câți optează pentru online
În cazul în care nu ți-ai luat porția de știri negative despre România în această săptămână, merită să ai în vedere că suntem pe ultimul loc în Europa la numărul de utilizatori care citesc știrile online. Deși s-ar putea să nu ți se pară cea mai mare problemă, dezinformarea de la anumite posturi TV sau culoarea politică este mult mai eficientă în a manipula opinia publică decât știrile false de pe internet.
În 2021, aproximativ 9 din 10 oameni din Uniunea Europeană, 89%, au folosit internetul pentru accesarea știrilor online. Aceasta este media europeană pentru persoane cu vârsta între 16 și 74 de ani. Din păcate, țara noastră este cu mult sub această medie, conform celui mai recent studiu publicat de Oficiul European de Statistică, Eurostat.
Cine își ia știrile de pe internet, pe ce loc sunt românii
În 2021, aproximativ 72% dintre utilizatorii de internet din UE, între 16 și 74 de ani, și-au făcut un obicei din a accesa site-uri ale unor reviste, ziare și știri online. Comparativ cu același studiu din 2016, creșterea este de aproximativ 2%.
La nivel european, dacă este să facem o comparație, Finlanda este pe primul loc în acest clasament european cu aproximativ 93% dintre utilizatorii de internet petrecând timp citind știrile online. Lituania și Cehia sunt foarte aproape, cu 92%, în timp ce Croația și Grecia ocupă poziția a treia în clasament cu 90%. România este la polul opus, 59%, la coada clasamentului. Pe de altă parte, nici Germania nu stă foarte bine cu 62%, Franța – 63%, Italia – 64% și Belgia – 67%.
Tot ca o scurtă retrospectivă, față de 2016, folosirea internetului pentru citirea știrilor online a crescut cu 3% pentru femei și 2% în rândul bărbaților. Chiar și așa, bărbații au șanse mai mari să-și ia știrile din online, 74 versus 71%. Pe categorii de vârstă, între 25 și 54 de ani sunt cei mai mulți cititori de reviste, ziare și știri online – 75%. Procentul scade la 68% între 55 și 74 de ani, ambele valori în creștere față de acum 6 ani cu trei, respectiv două puncte procentuale. În final, absolvenții de studii superioare au o predispoziție deosebită spre a-și lua știrile de pe internet – 85%, față de 57% în rândul celor cu studii medii sau 8 clase.