Prețul la gaze naturale, o problemă din ce în ce mare în România, în Europa: cea mai nouă lovitură din Rusia
Prețurile gazelor naturale în Europa au crescut, în așteptarea unei alte închideri a conductei de gaze Nord Stream la sfârșitul acestei luni, în timp ce regiunea se străduiește să-și adune provizii pentru sezonul de iarnă.
Compania de energie de stat rusească, Gazprom, a declarat în mod neașteptat că va închide conducta Nord Stream 1 pentru întreținere între 31 august și 2 septembrie.
O unitate de compresor de gaz Trent 60 „trebuie să fie supusă întreținerii tehnice la fiecare 1.000 de ore”, inclusiv curățare și verificări pentru fisuri și lovituri, a spus Gazprom într-un comunicat. Transportul de gaze va fi reluat la o rată de 33 de milioane de metri cubi pe zi dacă nu sunt detectate defecțiuni, se arată în comunicat.
Contractele futures pe gaze naturale TTF din prima lună au crescut cu 19% până la un nou record de 295,5 euro pe megawat oră. Între timp, euro a scăzut pentru scurt timp sub paritatea față de dolarul american.
Prețuri mai mari la iarnă
„Pauza de trei zile va ridica din nou temeri că Moscova o să folosească aprovizionarea cu gaze ca o armă și va folosi întreținerea ca scuză pentru a nu relua fluxurile. Cu stocarea încă sub locul unde dorește UE să ajungă în iarnă, asta înseamnă un risc mai mare de penurie și prețuri mult mai mari”, a declarat într-o notă Craig Erlam, analist senior de piață la firma de tranzacționare valutară Oanda.
Rusia a redus fluxurile de gaze în Europa de când Kremlinul și-a lansat războiul împotriva Ucrainei la sfârșitul lunii februarie. În iulie, Gazprom a închis conducta timp de 10 zile pentru întreținere anuală programată și a redus anterior debitele de gaz la 20% din capacitatea sa, invocând probleme tehnice.
Dar oficialii europeni au spus că reducerile de aprovizionare reprezintă represalii pentru sancțiunile impuse după ce Rusia a invadat Ucraina, nu probleme tehnice.
Între timp, țările UE s-au străduit să stocheze gaze naturale pentru a rezista pe tot parcursul iernii. Germania se confruntă, de asemenea, cu provocarea nivelului scăzut al apei pe râul Rin, o rută cheie pentru barjele mari care transportă combustibil.