Piața auto, la fel ca imobiliarele, intră-n colaps: dacă deții un autoturism, fie și rablă, nu-l vinde. Vin vremuri grele
Cele mai recente analize de pe piețele auto internaționale arată faptul că vin vremuri asupra acestei industrii. Numărul mașinilor cumpărate va scădea semnificativ în perioada următoare. Motivul este în strânsă conexiune cu războiul din Ucraina.
Cine s-ar fi gândit la faptul că un conflict militar izbucnit într-o țară din Europa estică, ce nici măcar nu e în Uniunea Europeană, va da peste cap piețele internaționale și ne va afecta aproape orice tip de achiziție sau tranzacție? Cu siguranță, foarte puțini ar fi fost capabili să facă astfel de previziuni, dar iată că realitatea bate filmul!
Războiul declanșat de Rusia în Ucraina afectează puternic inclusiv piața auto europeană.
Conform unor date recent publicate de compania de consultanță în domeniul auto, LMC Automotive, se pare că vânzările de mașini noi din Europa de Vest ar scădea, la finalul lui 2022, sub 10 milioane de unități.
De ce se prăbușește piața auto europeană?
Această prăbușire are drept cauză principală perturbările de pe lanțurile de aprovizionare internaționale. Producătorii auto nu mai găsesc ușor și rapid componentele de care au nevoie în activitatea lor, iar acest lucru se va resimți puternic pe piață, sunt de părere analiștii de profil.
Ceea ce vedem acum pe piața auto este comparabil cu evenimentele din zona imobilară. Tot pe fondul războiului, oamenii au devenit mai reținuți în a face achiziții. De teama escaladării conflictului, a inflației tot mai pronunțate și a dobânzilor piperate, cumpărătorii amână investițiile. Se estimează că piața imobiliară e la un pas de colaps. Un studiu recent al BNR indică faptul că una din cinci bănci consultate se așteaptă la scăderi de preț, ceea ce nu va fi deloc pe placul dezvoltatorilor, care ar putea ajunge să nu-ți mai acopere nici măcar cheltuielile și să rămână cu șantiere nefinalizate.
Revenind la piața auto, compania de consultanță estimează vânzări de doar 9,81 milioane de autoturisme, ceea ce înseamnă o scădere cu 7,4% față de 2021 și cu 24,5% față de 2020.
„Riscuri încă există pentru un rezultat chiar mai slab. Amenințarea principală la adresa prognozei este reprezentată de un conflict mai lung decât se aștepta în Ucraina, ca și de perturbarea lanțului de aprovizionare din cauza politicii Chinei privind COVID-19”, notează oficialii LMC Automotive într-un raport.