Pe cine ia ANAF la bani mărunți, în 2022: anunțul momentului, de la Fisc

Pe cine ia ANAF la bani mărunți, în 2022: anunțul momentului, de la Fisc

Anul care tocmai a început aduce schimbări importante în strategia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Sunt modificări de substanță, atât în privința modalității în care se vor efectua controalele, dar și asupra relației dintre instituție și contribuabili.

Pentru început, referindu-ne la relația ANAF-contribuabil, trebuie punctat faptul că asistăm la o schimbare de paradigmă, după cum afirmă experții în fiscalitate.

„Suntem în fața unei schimbări fundamentale de paradigmă. Asistăm la un nou nivel al relației ANAF-contribuabil prin cele trei raportări noi anunțate pentru 2022 – SAF-T, RO e-factura si RO e-transport. Viteza cu care se implementează aceste schimbări digitale este cu totul remarcabilă. Este clar că peste un an raporturile cu fiscul din România vor arăta diferit pentru contribuabili.

Mari sau mici, companiile trebuie să conștientizeze acest lucru și să fie pregătite pentru a face față noilor cerințe, dar și unei nevoi de resurse umane, resurse financiare, dar mai ales de noi abilități”, e de părere Alex Milcev, EY România.

Cum va efectua ANAF controalele și pe cine va lua la bani mărunți

Anul acesta, inspectorii fiscali se vor concentra asupra acelor produse pentru care factura electronică devine obligatorie.

După cum explică Daniel Tudor, Director General în cadrul ANAF, va fi urmărită activitatea comercianților de legume, fructe, apă, alcool, haine, încălțăminte, nisip, pietriș și clădiri noi.

Important de menționat este că Fiscul urmărește să renunțe, treptat, la controalele și verificările din teren. Se merge către o nouă abordare, aceea a verificărilor la distanță, datorită implementării fișierului standard de control fiscal (SAF-T).

„La ce să se aștepte contribuabilii în 2022, din punct de vedere al controalelor fiscale? Contribuabilii onești trebuie să se aștepte la un număr mai mic de controale fiscale clasice. Ați văzut că, încă de anul trecut, am implementat desk audit-ul (verificarea documentară – n. red.).

Practic, anul acesta ne dorim să creștem ponderea desk audit-urilor în totalul verificărilor efectuate.

Mai mult decât atât, ne dorim să diminuăm durata inspecțiilor fiscale și să diminuăm vizitele fizice la contribuabili – interacțiunea să aibă loc în special în mediul virtual și să putem analiza informațiile de care dispunem electronic, astfel încât povara pe contribuabil să fie cât mai mică”, a declarat azi Daniel Tudor, în cadrul unei conferințe de fiscalitate organizată de EY România.

Citește și: