Lovitura zilei pentru Raiffeisen Bank: toți clienții trebuie să știe, decizia este definitivă
Raiffeisen Bank se află de mulți ani într-un proces cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului. Acum, procesul a fost pierdut definitiv de către una dintre cele mai importante bănci din România, iar clienții vor avea de câștigat.
Încă din 2017, în cadrul practicilor de creditare ale Raiffeisen Bank de pe teritoriul României, au fost identificate practici comerciale incorecte. Cu alte cuvinte, interesele financiare ale consumatorului nu au fost protejate, clienții având de pierdut sume fabuloase. Ca referință, scandalul a plecat de la dobânzile unor contracte în franci elvețieni din perioada 2006 – 2008. În teorie, Raiffeisen ar fi trebuit să revizuiască la acea vreme dobânzile, dar nu a făcut-o.
Contractele de credit cu Raiffeisen trebuie revizuite, iar clienții despăgubiți
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a dat câștig de cauza ANPC într-un dosar în care Raiffeisen Bank a contestat un ordin ANPC din 2017 care făcea referire la practici comerciale incorecte ale Raiffeisen Bank SA, menite a afecta interesele financiare ale consumatorilor.
Ca referință, ANPC a constatat că operatorul economic nu a informat, în perioada 2006-2008, în prealabil consumatorii despre viitoarele costuri ale produsului financiar, credite în RON, EUR și CHF (franc elvețian), și, drept urmare, i-a determinat pe aceștia să ia o decizie – contractarea creditelor respective – pe care altfel nu ar fi luat-o dacă ar fi cunoscut nivelul la care dobânda avea să crească, respectiv costurile pe care nu le-au putut preconiza. Acest lucru se întâmpla în contextul în care operatorul financiar-bancar cunoștea nivelul dobânzii pe care urma să-l aplice. Raiffeisen Bank a setat în sistem mărirea automată a dobânzilor, atunci când creditele împlineau un an de la acordare, justificând această practică printr-o clauză introdusă în contract, prin care să-şi justifice majorarea unilaterală a dobânzii.
Investigația a fost declanșată asupra Raiffeisen Bank de către ANPC în urma unei reclamații venite din partea Grupului clienților cu credite în CHF. Nu a durat mult până când a fost identificată practica incorectă din partea băncii. ”Mii de consumatori au șansa la un tratament corect! Milioane de euro se vor întoarce în bugetul familiilor acestora! Mulțumesc echipei și vouă tuturor pentru încredere! Suntem aici să nu dezamăgim!ANPC”, a afirmat Paul Anghel, director general ANPC.
În urma deciziei ÎCCJ, sub formă definitivă, Raiffeisen Bank trebuie să modifice toate contractele afectate care au fost emise în perioada menționată și să le ducă la nivelul momentului anterior practici înșelătoare. În consecință, se va evite un nou grafic de rambursare, iar condițiile contractuale vor rămâne cele de la momentul semnării.