05 sept. 2022 | 09:00

INTERVIU Music NFTs și impactul pe care acestea îl pot avea asupra industriei muzicale, crypto și Web 3.0

ACTUALITATE
INTERVIU Music NFTs și impactul pe care acestea îl pot avea asupra industriei muzicale, crypto și Web 3.0

Mastering the Music Business este prima și singura conferință din România pe teme din industria muzicală, care își propune să ducă scena muzicală din România la următorul nivel, aducând sub același acoperiș profesioniști din industrie, muzicieni și fani din întreaga lume.

Anul acesta va avea loc cea de-a șaptea ediție a conferinței, între 6 și 8 septembrie. Artiști, manageri, agenți de booking, de PR muzical, dar și ceilalți reprezentanți ai industriei vin la conferință pentru a se pune la curent cu ultimele tendințele, dar și pentru a învăța de la speakeri internaționali de top.

În acest sens, redacția Playtech a discutat cu Cosmin Tronaru, Head of Metaverse, la Stakeborg, hub-ul educațional care facilitează adopția tehnologiei blockchain în România. Stakeborg se află printre invitații acestei ediții MMB. În cadrul evenimentului, ei vor vorbi despre Music NFTs și impactul pe care acestea îl pot avea asupra industriei muzicale.

Ozana: Cum va fi viața noastră cotidiană în anii ce vor urma, odată ce inovații precum NFT, Metaverse, Virtual Reality, Augmented Reality devin tot mai prezente în interacțiunea socială?

Cosmin Tronaru: Istoria ne demonstrează că tehnologia ne-a ajutat să facem salturi spectaculoase în ceea ce privește interacțiunile sociale și, chiar dacă pare contraintuitiv, ne-a apropiat din ce în ce mai mult. Dacă acum 20 de ani vorbeai de pe un telefon fix cu cei dragi, ne-am mutat la telefonul mobil, pentru ca mai apoi iPhone să vină și să schimbe radical jocul, împreună cu internetul aflat la discreție.

VR și AR sunt doar următorul pas, iar posibilitatea să îți vezi familia sau prietenii ca și cum ar fi lângă tine nu poate decât să ajute din toate punctele de vedere, mai ales într-o societate în care călătorim foarte mult și foarte des.

Ozana: Cu ce se ocupă, mai exact, hub-ul educațional Stakeborg?

Cosmin Tronaru: La Stakeborg există mai multe narative, principala fiind aceea de a pune serios umărul la tot ceea ce înseamnă educarea celor ce sunt deschiși la blockchain și crypto, NFT-uri și Metaverse, de la primii pași până la nivel de expertiză. Stakeborg Academy este suportul educațional pe care îl oferim, urmând ca acesta să crească în următoarea perioadă suita de cursuri pe care o oferă.

Ozana: Ce rol ai tu în cadrul Stakeborg și care e viziunea ta pentru viitor în cadrul acestui proiect?

Cosmin Tronaru: Rolul meu în Stakeborg este acela de Head of Metaverse, focusul fiind pe acest aspect încă neînțeles de foarte mulți, dar care se leagă foarte bine de tot ceea ce înseamnă NFT-uri, VR și AR, Gaming, digital E-commerce și multe altele.

Ozana: Ce înseamnă Music NFTs și care este impactul pe care acestea îl pot avea asupra industriei muzicale din România?

Cosmin Tronaru: Music NFTs sunt alternativa bazată pe blockchain la utilizarea unei platforme muzicale pentru a cumpăra melodii. Când cumpărăm o piesă, cumpărăm pur și simplu dreptul de a accesa conținutul pentru care am plătit deja – doar abilitatea de a asculta muzica. Pe de altă parte, NFT-urile permit oricui să asculte o melodie în timp ce acordă dreptul de proprietate asupra fișierului printr-un NFT.

Music NFT-urile sunt perfecte pentru a reuni artiștii si fanii lor, datorită naturii descentralizate a blockchain-urilor și a tehnologiei pe care se bazează. Prin vânzări directe către fani, în loc să se bazeze pe intermediari, NFT-urile oferă artiștilor o oportunitate fantastică de a-și monetiza muzica și de a crea concurență reală pentru etichetele muzicale și platformele de streaming.

Ozana: Despre ce veți vorbi în cadrul conferinței Mastering the Music Business? Ce sfaturi le dați artiștilor când vine vorba de criptomonede?

Cosmin Tronaru: Ne dorim să păstrăm surpriza subiectelor ce vor fi discutate în cadrul MMB, însă un lucru este cert: vom prezenta cât mai succint și simplu avantajele tehnologiei blockchain, transparența și descentralizarea cu care vine și ce avantaje pot apărea în acest sens, atât din punctul de vedere al încasărilor din melodii și albume, cât și al evenimentelor ce se pot desfășura într-un cadru digital.

Ozana: Care sunt criptomonedele în care românii au încredere să investească în prezent?

Cosmin Tronaru:  O întrebare foarte dificilă în această perioada de bear market, pentru că, în aceste momente, majoritatea deciziilor pe care le luăm sunt pur emoționale, rațiunea doar dând o explicație logică a deciziei emoționale luată. Teama se instalează și rămân doar fanii adevărați ai anumitor proiecte.

Destul de evident mai nou este că, dacă până acum într-un bear market lumea prefera să-și țină portofoliul în Bitcoin. Mai nou și Etherum a început să fie considerat destul de sigur, cu toate schimbările pe care le suferă. Ce este indicat în aceste perioade, pentru cei care sunt aici pe termen lung: un DCA (dollar cost average), adică acumulare de cantități moderate, săptămânal sau lunar, investiție pe termen lung.

Ozana: Cum vezi piața crypto în viitor, în România?

Cosmin Tronaru: România stă destul de bine în ceea ce privește lumea crypto, având câteva proiecte de foarte mare perspectivă, însă totul ține de echipe în a livra aceste proiecte și de noi pentru a ajuta la adopția lor.

Românii sunt considerați, alături de polonezi, cei mai buni programatori din Europa, așa că această tehnologie vine ca o binecuvântare pentru țara noastră. Sper să ne păstrăm principiile și valorile corecte și să creăm lucruri de real ajutor și, în acest fel, sa devenim un hub important pe harta mondială a crypto.

Ozana: În ce stadiu se află era Web 3.0 în țara noastră și cum va evolua?

Cosmin Tronaru: Consider că DAO-urile vor ajuta mult la tot ceea ce înseamnă Web3, iar aici StakeborgDAO își dorește să pună serios umărul la treabă în acest sens, produsul Construct ce urmează a fi lansat dorindu-și să transforme cu adevărat acest spațiu.

NFT-urile si Metaverse-ul, prin ownership-ul pe care îl oferă posesorilor vor ajuta, de asemenea, la tot ceea ce înseamnă Web3. Pentru că, în fond, diferența dintre Web și Web3 o reprezintă faptul că în Web3 putem deține ceea ce creăm, de la articole și artă, până la muzică și film.