Industria se confruntă cu o nouă dilemă: cum sunt afectate producția și vânzările
Industria auto, care se confruntă deja cu o penurie globală de microcipuri, vede acum o altă sursă de îngrijorare pentru lanțul de aprovizionare: lipsa navelor.
Câștigurile pentru transportatorii de marfă care mută mașini și mașini industriale pe tot globul au crescut la aproximativ 80.000 de dolari pe zi, cel mai mare nivel de date din cel puțin 2000, potrivit Clarkson Research Services Ltd., o unitate a celui mai mare broker naval din lume.
Aceasta reprezintă un alt mic vânt în contra – comerțul maritim cu mașini este o fracțiune din activitatea totală – pentru industrie. Grupuri precum Ford Motor Co. și General Motors au prezentat deja o perspectivă sumbră în ultimele luni, cauzată în principal de penuria de semiconductori care împiedică producția.
Dar o flotă de nave care stagnează, alături de o redresare constantă a cererii de la punctul culminant al Covid-19, a stimulat acum rate record pentru navele care transportă până la 6.500 de mașini pe tot globul. Peste o călătorie de 60 de zile care ar presupune aproximativ 740 de dolari per mașină, de aproximativ cinci ori mai mare decât înainte de pandemie, conform calculelor Bloomberg bazate pe datele Clarkson.
Transportul se scumpește
Creșterea le face pe unele companii îngrijorate că nu vor putea asigura nave pentru a transporta vehicule, potrivit Georg Whist, CEO al Gram Car Carriers ASA.
„Oamenii sunt îngrijorați că nu pot pune mâna pe tonaj”, a spus el prin telefon. „Este o investiție insuficientă de mulți ani, iar când cererea este încă acolo, vine ziua în care apare.”
Mașinile sunt transportate în general pe așa-numitele nave roll-on roll-off, majoritatea fiind transportatori speciali. SUA, Europa și Marea Britanie sunt printre cele mai mari piețe de import, potrivit Clarkson. Whist a spus că o parte din ce în ce mai mare a exporturilor provine din China, extinzând și mai mult flota.
Gram a declarat săptămâna aceasta că a semnat un acord pe cinci ani pentru a închiria una dintre navele sale la o rată medie de 60.000 de dolari pe zi.
Acesta este un semn al „ratelor uluitoare” în prezent, au scris analiștii Fearnleys Securities, inclusiv Oystein Vaagen, într-o notă. Alți proprietari listați, inclusiv Hoegh Autoliners ASA și Wallenius Wilhelmsen ASA, au urcat și ei în ultimele zile.