Industria auto rusească are probleme: cifrele confirmă colapsul
Prețurile mașinilor au crescut cu aproximativ 40% în martie, deoarece producătorii auto de la Toyota la VW au oprit producția.
Vânzările de mașini din Rusia au scăzut luna trecută, deoarece sancțiunile impuse în urma invaziei Ucrainei au lovit rubla și multe companii auto globale s-au alăturat boicotului țării, lăsând cumpărătorii să se confrunte cu showroom-uri goale.
Vânzările de vehicule noi au scăzut cu 60% în martie față de luna precedentă la Rolf, cel mai mare dealer din Rusia, potrivit directorului executiv Svetlana Vinogradova. Ea estimează că cererea va scădea la jumătate în acest an, la un nivel similar cu Spania, care are o treime din populația Rusiei.
Declinul la Rolf a fost în concordanță cu piața generală, care a scăzut cu 63 la 55.129 de unități, a anunțat Asociația Afacerilor Europene. Vânzările Rusiei în primul trimestru au scăzut cu 28%, la 277.332 de unități, potrivit AEB.
Prăbușirea vânzărilor de mașini vine cu consumatorii care își transferă cheltuielile către cele esențiale, în timp ce se pregătesc pentru o recesiune provocată de război. Potrivit unor estimări, prețurile vehiculelor au crescut cu 40% în martie, în timp ce producătorii de automobile de la Toyota la Volkswagen au oprit producția în Rusia, ca parte a unui boicot internațional fără precedent.
Prețuri mari
Cum cumpărătorii se confruntă cu prețuri mai mari și mai puține opțiuni, guvernul încearcă să stimuleze producția internă.
Mașinile importate din Europa și Japonia pot fi înlocuite cu modele chinezești și indiene, potrivit lui Anton Shaparin, vicepreședinte al Uniunii Naționale a Automobilelor.
„Mulți oameni spun că camarazii noștri chinezi nu vor părăsi piața noastră”, a spus Shaparin, menționând că prețurile pentru mașinile Haval ale lui Great Wall Motor asamblate în Rusia au crescut cu 50% de la invazie. „Sigur că nu vor, o vor mulge până la ultima rublă”.
Acest lucru contrastează cu producătorii de la Ford Motor până la Honda, care nu mai livrează vehicule sau piese de schimb în Rusia.
Grupul Renault și-a suspendat operațiunile pe ceea ce este a doua piață ca mărime și a avertizat că ar putea reduce valoarea afacerii sale.
Dependența mare a producătorilor auto locali de componentele importate a dus, de asemenea, la șocul autocolantelor. Cel mai mare producător autohton, AvtoVAZ, deținut de Renault, a crescut prețurile de trei ori până în acest an.
Serviciul Federal de Statistică al Rusiei a declarat săptămâna trecută că prețurile mașinilor străine au crescut cu 29% față de începutul anului.
China, marele câștigător
Cu mașini noi greu de găsit în Rusia și accelerarea inflației care amenință să le devalorizeze economiile, unii ruși au apelat la piețele vecine care le-au rămas deschise.
Clienții ruși au reprezentat aproximativ 10% din vânzările la Autodom din orașul kazah Kostanay, la 180 km de graniță, conform lui Yevgeniy Biber, șeful de vânzări al dealerului.
Anterior, ei reprezentau aproximativ 1% dintre cumpărători, a spus el.
Chiar înainte de criză, Rusia se lupta deja cu un deficit de mașini noi din cauza întreruperilor lanțului de aprovizionare și a întârzierilor de distribuție cu care industria auto sa confruntat la nivel global.
Vânzările de mașini noi din Rusia au scăzut anul trecut cu aproape 50% față de vârful din 2012, deoarece economia a stagnat de la anexarea Crimeei de Ucraina în 2014.
Pe fondul lipsei de piese necesare pentru a menține fabricile deschise, Interfax a raportat că AvtoVAZ intenționează să introducă o versiune redusă a mărcii sale Lada, realizată cu un minim de piese străine, cum ar fi airbag-uri și sisteme de frânare antiblocare.
Vânzările de vehicule în luna martie au fost printre cele mai slabe din ultimii 15 ani, potrivit Azat Timerkhanov de la compania de consultanță Autostat din Rusia.
„Dacă Europa nu reia livrările, China va fi principalul beneficiar, cel puțin din punct de vedere al cotei de piață”, a spus Timerkhanov. „Dar volumele vor continua să scadă”.