12 aug. 2022 | 11:25

Industria auto europeană suferă: ce se întâmplă cu vânzările și producția

ACTUALITATE
Industria auto europeană suferă: ce se întâmplă cu vânzările și producția

Creșterea ratelor dobânzilor și inflația încep să afecteze cererea de mașini, în timp ce costurile mai mari pentru materiile prime, energie și logistică vor afecta profiturile.

Grupul financiar al Volkswagen se așteaptă ca profiturile să scadă în acest an, deoarece creșterea ratelor dobânzilor și inflația încep să afecteze cererea de mașini.

Clienții dezbat dacă să cumpere un vehicul sau să prelungească contractul de leasing cu o lună din cauza preocupărilor, inclusiv creșterea prețurilor la energie, a declarat Frank Fiedler, directorul financiar al VW Financial Services.

În timp ce Continental și-a confirmat previziunile pentru anul curent, producătorul german de piese a spus că trebuie să suporte costuri suplimentare de aproximativ 3,5 miliarde EUR pentru materii prime, energie și logistică, prețurile pentru containerele de transport maritim de peste mări crescând de opt ori în unele cazuri.

CFO Continental, Katja Duerrfeld, a descris condițiile ca fiind „mai degrabă ca un uragan” și a prezis că aceste presiuni „nu se vor diminua prea curând”.

Apar din ce în ce mai multe semne de recesiune

Economia germană – cea mai mare din Europa – a stagnat în al doilea trimestru pe fondul creșterii prețurilor, penuriei de aprovizionare și amenințării raționalizării energiei în cazul în care Rusia va întrerupe fluxurile de gaze.

Economiștii consideră că o recesiune este aproape inevitabilă în a doua jumătate. Economia Marii Britanii s-a restrâns probabil în al doilea trimestru, iar Banca Angliei vede acum Marea Britanie intrând într-o recesiune echivalentă ca amploare cu cea observată în anii 1990, începând cu al patrulea trimestru, pe măsură ce criza costului vieții se adâncește.

Producătorii de mașini au reușit să depășească aceste rezistențe de ceva timp.

În timp ce vânzările de vehicule în Europa au scăzut în ultimul an, Mercedes-Benz, VW, BMW și alții au văzut profiturile crescând deoarece și-au concentrat producția limitată pe modele cu marjă mare.

Finanțarea producătorilor de automobile și managementul flotei au beneficiat, deoarece criza de cipuri a susținut cererea de mașini second hand și a susținut prețurile.

Unii producători, inclusiv Stellantis și Mercedes, rămân optimiști că pot menține câștiguri puternice în a doua jumătate a anului.

Dar este din ce în ce mai puțin clar că vor putea depăși problemele de bază ale economiei pentru mult mai mult timp. BMW a declarat săptămâna trecută că numărul de comenzi rămân mari, dar a avertizat că nu va putea transfera pe deplin costurile în creștere ale materialelor. Și companiile se pregătesc deja pentru o iarnă sumbră din cauza agravării crizei energetice din regiune.

Criză de energie

Prețurile energiei electrice au doborât recorduri în ultimele săptămâni, deoarece Rusia limitează aprovizionarea cu gaz în Europa.

Un val de căldură perturbă căile navigabile care sunt necesare pentru a transporta cărbune către centralele electrice și fabrici. Germania a spus deja că va acorda prioritate livrărilor de gaz către casele particulare în detrimentul fabricilor dacă va exista o penurie atunci când se va răci în următoarele luni. Alte țări europene ar putea lua măsuri similare.

Furnizorul de automobile Aptiv i-a speriat pe investitori și analiști săptămâna trecută, când și-a redus indicațiile pentru întregul an și a avertizat că fabricile de automobile ar putea fi nevoite să funcționeze în funcțiune în această iarnă din cauza raționalizării energiei.

Compania prezice acum că producția de vehicule va scădea cu 5% în Europa în acest an, o reducere drastică față de prognoza anterioară de creștere de 10%.

Aptiv „a avut din punct de vedere istoric mai mult dreptate decât greșit atunci când a apelat la producție”, a spus analistul RBC Capital Markets, Joe Spak.

„Dacă Aptiv are dreptate în ceea ce privește producția, atunci toți ceilalți greșesc și există riscuri semnificativ mai mari pentru alți furnizori – în special pentru cei grei din Europa, în opinia noastră.”