Impozite chiar și de două sau trei ori mai mari, pe case: are legătură cu noul Cod Fiscal, nimeni nu scapă de taxele mărite

Impozite chiar și de două sau trei ori mai mari, pe case: are legătură cu noul Cod Fiscal, nimeni nu scapă de taxele mărite

După cum știm deja, de anul viitor intră în vigoare o serie de modificări legislative de natură fiscală, ce vizează inclusiv modificarea impozitării care se aplică asupra proprietăților din sfera imobiliară.

Pe măsură ce trece timpul, apar tot mai multe opinii despre cum va arăta viața românilor și mai ales cum vor arăta portofelele lor, după ce se vor aplica noile măsuri.

Cine va plăti impozite triple, care e explicația

Din nefericire, avem experți care trag semnale de alarmă peste semnale de alarmă și avertizează cu privire la faptul că, dacă măsurile noi intră în vigoare în formă actuală, vom ajunge să plătim impozite mai mari chiar și de două ori sau de trei ori pe casă. De exemplu, din 2023 impozitele pe locuințe în București ar putea fi dublate, iar în Cluj triplate. O astfel de opinie îi aparține lui Adrian Vascu, senior partner Veridio și fost președinte ANEVAR.

Specialistul a realizat o amplă și documentată analiză în care ne arată cum se vor aplică noile măsuri fiscale, de anul viitor, explicându-ne clar și pe înțelesul tuturor, care este impactul lor financiar, de fapt.

„Exemplul 1: Apartament situat în București, zona A, etaj 3, an construcție 1950, suprafață desfășurată 99,71 mp, valoare impozabilă la 31.12.2021 204.878 lei și impozit anual 204 lei.

Exemplul 2: Casă situată în Cluj Napoca cu suprafață desfășurată de 295 mp și teren în suprafață de 800 mp, zona C, valoare impozabilă la 31.12.2021 479.000 lei și impozit anual 958 lei.

Exemplul 3: Spațiu comercial situat la parter de bloc în București, proprietar persoană fizică, suprafață desfășurată 86.4 mp, valoarea impozabilă la 31.12.2021 224.391 lei și impozit anual de 448,7 lei”, explică Adrian Vascu, în analiză să care poate fi consultată aici.

Ce se va întâmpla, concret? Ei bine, dacă măsurile nu vor fi modificate, am putea avea parte de următoarele situații: în primul rând, majoritatea primăriilor nu vor reuși să încadreze în studiile de piață toate clădirile și vor include în notificări valorile impozabile anterioare. Totuși o modificare ar trebui să fie realizată de legiuitor prin a elimina referința circulară determinată de abrogarea algoritmului de la Art. 457 sau a face mai clară această trimitere. În al doilea rând, pentru o parte dintre proprietăți este posibil să existe valori în viitoarele grile. Dacă se va merge pe acest sistem vom avea în același timp și valori din grile (asumate a fi valori de piață) și valori bazate pe cost, din sistemul anterior, completează specialistul. În cele din urmă, cotele de impozitare vor fi aplicate după noul sistem adică vor fi respectate minimele amintite anterior.

Iată cum pot sta lucrurile, pentru cele trei exemple evidențiate în prima parte a articolului:

impozite-mari

Tabelul de mai sus conține: „Valorile valabile pentru anul 2022, pentru comparație.

• Ipoteza în care primăriile nu identifică suprafețele în grile, deci utilizează valorile impozabile anterioare. În acest caz am menținut valorile cotelor la nivelul vechi, dacă depășeau noul nivel minim și unde nu a fost această situație, am utilizat noul nivel minim. Se vede că în acest caz prentru primele două rămân aceleași impozite în anul viitor, iar pentru spațiul comercial impozitul crește de peste 2 ori

• Ipoteza în care primăriile utilizează studiile de piață. Am încercat să preiau din studiul de piață valorile pentru București, iar pentru Cluj l-am rugat pe autorul grilei pe anul 2022 să identifice proprietatea. Rezultatul este că apartamentul din București își dublează impozitul, casă din Cluj impozitul va avea un impozit care crește între 3 și 4 ori, iar spațiul comercial va avea o creștere cuprinsă între 4 și 5 ori”.