Gigantul Altex, tras la răspundere pentru că a refuzat să înlocuiască o mașină de spălat defectă: iată ce trebuie să faci dacă ai și tu o problemă similară
Un mare magazin din România a încasat o amendă deloc mică pentru că a refuzat să înlocuiască o mașină de spălat care s-a stricat într-un timp record.
Cu toate că Altex a intrat și a rămas pe piață ca fiind unul dintre cei mai „prietenoși” retaileri de produse electrocasnice, iată că și giganții o mai „dau în bară” din când în când.
Gigantul nu a respectat condițiile și a refuzat să înlocuiască o mașină de spălat defectă
O femeie care a cumpărat o mașină de spălat dintr-un magazin aparținând Altex s-a văzut în postura de a o returna, de vreme ce produsul s-a defectat după numai patru luni de la achiziționare. Încercând, într-o primă instanță, să rezolve problema pe cale amiabilă, femeia a cerut Altex înlocuirea mașinii de spălat, lucru pe care compania l-a refuzat.
În urma verificărilor, s-a constatat că plângerea femeii era cât se poate de îndreptățită, specialiștii constatând că motorul este defect, astfel că hainele rămâneau ude indiferent de programul selectat.
Evident, clienta a alertat ANPC, iar instituția a amendat Altex cu suma de 10.000 de lei, obligând vânzătorul să înlocuiască produsul în maxim 15 zile.
Reprezentanții Altex au contestat decizia în instanță, motivând că, în acest caz, repararea produsului ar fi fost calea de urmat, nu înlocuirea.
Totuși, judecătorii au constatat că, în cazul în care un produs se defectează în primele șase luni de la achiziționare și se constată că defecțiunea nu este vina utilizatorului, vorbim despre un defect din fabricație.
„Consumatoarea, de bună credință, a solicitat înlocuirea produsului, nu contravaloarea acestuia. Or, dacă legiuitorul ar fi stabilit în sarcina vânzătorului, obligația de aducere la conformitate a produsului prin reparare în perioada primelor 6 luni de la achiziționare, nu ar mai fi inserat în textul de lege această prevedere a prezumției de neconformitate existentă la momentul vânzării.
Aceasta înseamnă că legiuitorul a urmărit să protejeze consumatorul de achiziționarea unor produse cu deficiențe de calitate, deficienţe care nu puteau fi cunoscute de către consumator prin mijloace obișnuite de verificare”, se arată în sentința Judecătoriei Oradea, menținută de Tribunalul Bihor.
De asemenea, judecătorii au arătat că femeia care a cumpărat mașina de spălat „a achiziţionat un produs cu o garanţie de 4 ani, dar care după 4 luni şi jumătate s-a defectat motorul şi modulul, adică toată partea funcţională a maşinii, elementele de bază ale produsului”.
Ba mai mult, întrucât Altex a refuzat înlocuirea mașinii de spălat în termenul de 15 zile, ANPC a revenit cu o nouă amendă de 12.000 de lei. Aceasta din urmă a fost anulată, de vreme ce compania a contestat amenda în instanță, drept pentru care, termenul de înlocuire ar fi intrat într-un proces de stand-by.