În cazul în care credea cineva că TikTok este un colț al internetului ferit de pericole, se înșeală amarnic. Pe lângă provocările virale care se pot lăsa cu victime, rețeaua de socializare te poate lăsa și fără bani în cont.
Ai mai auzit probabil în trecu de fraude telefonice cu apeluri scurte din țări străine, iar dacă sunai înapoi, riscai niște costuri fabuloase. Un mecanism similar s-a viralizat acum pe TikTok, iar infractorii cibernetici fac bani frumoși pe baza inconștienței utilizatorilor. Ca de obicei, totul pleacă de la promisiunea unor câștiguri generoase cu un efort minim sau inexistent pentru cel care ajunge să fie fraudat.
Conform datelor obținute de experții cibernetici de la Kaspersky, noua tehnică de fraudare pe TikTok este deja destul de populară și poartă numele de vishing. Ca referință, cercetătorii au detectat o creștere a numărului de e-mail-uri de tip vishing în iunie (aproape 100.000 în total) și au colectat aproximativ 350.000 de e-mailuri de acest tip în perioada martie – iunie 2022.
Vishing sau voice phishing este o formă de înșelătorie care are în spate un mesaj vocal. Infractorii te conving în acest fel să dezvălui informații personale și detalii bancare printr-un apel telefonic. La bază, ca de obicei, se află un email de la un comerciant cunoscut sau un serviciu de plată, precum PayPal.
Diferența față de practicile tradiționale de phishing constau în faptul că, de această dată, în loc să răspunzi la emailul malițios sau să deschizi un link, trebuie să suni de urgență la numărul de asistență pentru clienți, din același email. Conform experților Kaspersky, această soluție funcționează mai eficient decât în trecut pentru că, atunci când victimele vorbesc la telefon sunt mai distrase, se concentrează mai greu. Nu ajută nici faptul că, cel de la capătul firului te grăbește, e intimidează, îți cere să furnizezi urgent detaliile cardului de credit pentru a anula tranzacția frauduloasă. Imediat după, încep să dispară banii din cont.
Revenind însă la TikTok, numărul de farse pe bază de vishing care s-au viralizat pe platformă ilustrează perfect cât de ușor pot fi păcăliți oameni să ofere date personale la telefon, semnificativ mai ușor decât prin email sau pe un website.