13 mai 2022 | 14:58

Elena Caragiani-Stoenescu, prima femeie pilot și povestea ei fabuloasă. România a ignorat-o, ca de obicei

CHESTII
Elena Caragiani-Stoenescu, prima femeie pilot și povestea ei fabuloasă. România a ignorat-o, ca de obicei

Elena Caragiani este cunoscută ca fiind prima femeie pilot din România. Aceasta a fost însă nevoită să obțină brevetul la Paris. Află întreaga poveste a femeii uitată de români.

În vremurile în care aviația era un domeniu destinat bărbaților, Elena Caragiani-Stoenescu a deschis ușa femeilor în acesta. Aceasta s-a născut în data de 13 mai 1887, la Tecuci, iar părinții au îndrumat-o să urmeze o carieră academică.

În anul 1913, aceasta susținea lucrarea de licență, fiind printre primele femei din România licențiată în științe juridice. Totuși, din dragoste pentru zbor, aceasta și-a ales o altă cale. Cel care i-a furnizat primele informații despre zbor a fost cumnatul său, locotenentul Andrei Popovici.

Ea zbura pentru prima dată în anul 1912, alături de căpitanul Mircea Zorileanu, care deținea un brevet obținut în Franța. Din dorința de a deveni pilot, s-a înscris la „Liga Aeriană”, o școală de pilotaj deținută de prințul George Bibescu.

Din cauza faptului că a fost prima femeie cursant al unei școli de pilotaj, acest lucru nu a fost privit cu ochi buni. După ce a finalizat cursurile efectuate pe avioane speciale, visul acesteia a mai cunoscut o piedă în a ajunge la realizare.

Cu toate că a trimis nenumărate cereri către Ministerele Învățământului și Apărării pentru a-și obține brevetul de pilot civil, Elena primea mereu un refuz. Oficialii de la acea vreme considerau că nu este potrivit ca o femeie să fie egală cu bărbații în lumea aviației.

Spiru Haret a fost cel care i-a respins cererea Elenei Caragiani, fiind ministrul Învățământului. Aceasta nu s-a dat bătută și a mers în Franța unde s-a înscris la Școala Civilă de Aviație din Mourmelon le Grand. După ce a susținut toate cursurile și examenele, la examenul final, ea a zburat pe un avion cu comandă dublă.

prima femeie pilot

Elena Caragiani a fost nevoita sa isi obtina brevetul in Franta

Visul acesteia devenea realitate în data de 22 ianuarie 1915, atunci când, la 27 de ani, primea Brevetul Internațional de Pilot Aviator înregistrat sub nr. 1591. La acea vreme, în toată lumea existau doar 10 femei pilot.

Din păcate, deși avea brevet de pilotaj, nu a putut profesa în România, astfel că aceasta a rămas în Franța. Tot atunci a ales să se angajeze ca jurnalist, lucrând ca reporte de război. Aceasta este amintită de presa internațională ca fiind primul corespondent de război care realiza reportajele din avion.

Prima femeie pilot care a rămas în istorie și care este celebrată de Google

Elena Caragiani ajunge celebră, iar New York Times titra că a participat singură la o vânătoare în junglă, reușind să împuște un tigru din a cărui blană și-a făcut o haină. Aceeași publicație scria despre ea că este un vânător iscusit, reușind să doboare un elefant, dar și balene.

La revenirea în țară, România se afla deja în război, fiind vorba despre anul 1916. După ce a primit un refuz la cererea de a lupta ca pilot de avion de război, aceasta a reușit să obțină un acord cu privire la transportul cu avionul al materialelor sanitare, dar și la evacuarea răniților.

Această acțiune a sa a reprezentat și înființarea aviației medicale din România. După ce Primul Război Mondial a lua sfârșit, Elena Caragiani s-a căsătorit cu avocatul Virgil Stoenescu, iar apoi s-a mutat la Paris unde a lucrat în continuare ca jurnalist.

La doar 42 de ani, la data de 29 martie 1929, aceasta murea de tuberculoză. A fost înmormântată la Cimitirul Bellu din Capitală. Elena Caragiani-Stoenescu a rămas astfel în istorie ca fiind prima româncă ce a obținut brevetul de pilot. Google o celebrează pe aceasta printr-un Google doodle astăzi, 13 mai.