Dozatoarele TEC și începutul capitalismului în România: afacerea care ți-a marcat copilăria
Dozatoarele TEC reprezintă un element al copilăriei multora dintre români. Află cum a început și cum a luat sfârșit această afacere la nivel național.
Marius Iliev este cel care a dezvoltat această afacere ce a cunoscut un adevărat succes la nivelul României. În urmă cu trei decenii, românii erau însetați în a-și trăi libertatea de care nu au avut parte în perioada comunistă. Astfel, multe afaceri au profitat de această sete, atât la propriu cât și la figurat.
În ceea ce privește piața răcoritoarelor, americanii de la Coca-Cola au avut nevoie de patru ani pentru a fi capabili să producă pe măsura cererii din România. Cetățenii voiau să bea mult și să se răcorească, astfel că, anul 1991, același în care a venit producătorul american în România, a reprezentat și apogeul sucului la dozator.
În toată țara, se puteau regăsit dozatoarele companiei TEC care le ofereau tuturor celor însetați arome precum kiwi, mango, mandarine, caise, ananas sau papaya. Românii nu au ezitat să le încerce pe toate, unii dintre ei luând la bidon băutura răcoritoare.
Această isterie națională a produs venituri de câteva milioane de euro, iar cei care numărau banii era Marius Iliev, un român care a fugit din țară în anul 1985 și a ales ca destinație Statele Unite. Acesta a înființat compania „TEC European Connection”, care se ocupa cu transporturi cargo.
Această companie ajuta românii din State să trimită colete rudelor din România. După Revoluția din 1989, Iliev s-a gândit să se întoarcă în țară și să se apuce de afaceri, iar acestea i-au reușit atât pe teritoriu american, cât și pe cel natal.
„Când m-am întors în ţară, toată lumea credea despre toată lumea că sunt securişti. Şi în America era la fel, în interiorul comunităţii româneşti. Dacă reuşeai puţin într-o afacere, erai catalogat ca securist, că n-aveai cum să reuşeşti dacă nu erai“, a spus acesta pentru ziarul Adevărul.
Ce a însemnat afacerea cu dozatoarele TEC
Acesta a mai povestit că la întoarcere, totul i s-a părut cenușiu, iar în țară, a ales să se asocieze cu soția sa și cu Lucian Dumitru, cu care se cunoștea dinainte de a părăsi țara natală. La început se ocupa cu transporturi, făcând un fel de asociație și cu Poșta Română.
Pentru că a putut analiza cererea, românul a văzut că există una foarte mare pentru băuturile răcoritoare. Acesta mai povestea că oricine avea legături în Occident, reușea să câștige serios dacă intra în mediul de afaceri din România.
”Am hotărât să ne axăm pe ingrediente pentru industria de răcoritoare şi am luat legătura cu reprezentanţe ale unor companii importante din Occident, cele mai mari firme de arome alimentare. Ne-am asigurat distribuţia exclusivă pentru produsele firmei Cornelius, care producea dozatoare”, a mai spus Iliev pentru sursa citată.
Acesta mai povestește că ideea dozatoarelor provenea din afară, numai că doar la noi în România exista obiceiul de a umple bidoanele de la dozator. Potrivit bărbatului, compania sa reprezenta cel mai mare distribuitor la nivel mondial al companiei Cornelius, firma care producea dozatoarele.
Iliev a spus că a vândut peste 10.000 de dozatoare la nivelul țării. Cu toate că la intrarea pe piața românească a Coca-Cola, primii ani nu s-a simțit prezența noului competitor. Deși i s-a spus să renunțe la afacerea de distribuție, ceilalți parteneri ai omului de afaceri au fost reticenți.
Motivul pentru care această afacere a prins atât de bine în România constă în faptul că cererea era atât de are încât era aproape imposibil de a fi satisfăcută de oferta de la acea vreme. Marius Iliev a precizat ca aceast aa fost o afacere mare, iar anii de succes au fost ’91 – ’92 -’93
”A fost o afacere de ordinul zecilor de milioane de dolari ca cifră de afaceri”, a conchis acesta pentru adevărul.ro.
În siajul succesului pe care l-au avut dozatoarele a apărut hit-ul intitulat chiar „Dozatorul“.