Codul Rutier 2022 – schimbările cele mai importante, de la noile limite de viteză la amenzi mai mari
Codul Rutier din România a suferit schimbări semnificative în 2022, iar dacă ești un pic vitezoman, ar fi bine să cunoști modificările care s-ar putea să te coste scump.
Anul 2022 a venit la pachet cu o serie stufoasă de modificări pentru șoferii patriei, odată cu intrarea în vigoare a noului Cod Rutier. Practic, s-a modificat Ordonanța de Urgență 195/2022, referitoare la circulația pe drumurile publice. Actualizările din acest an, printre altele, speră să reducă numărul accidentelor rutiere, în contextul în care țara noastră este pe primul loc în Europa la victime din astfel de evenimente. În teorie, s-a încercat și descurajarea agresivității în trafic, dar acele paragrafe au fost eliminate.
Ce s-a schimbat în legislația din România, pentru toți șoferii
Potrivit legislației în vigoare, Codul Rutier 2022, orice conducător auto trebuie să respecte regimul legal de viteză. Acesta este diferit pe drumurile express și drumurile naționale europene, atât în ceea ce privește viteza maximă admisă, cât și din perspectiva regimului de circulație aplicabil acestora.
Limita maximă de viteză pe raza unei localități a fost menținută la 50 km/h. Există însă și câteva excepții, deoarece, pe anumite sectoare de drum dintr-o localitate, în funcție de gradul de periculozitate, administratorul drumului poate stabili, în cazul autovehiculelor din categoriile A și B, limite de viteză superioare, dar nu mai mult de 80 km/h.
Cea mai importantă schimbare vizează limitate de viteză pe drumurile express sau DEx, care nu existau în trecut și unde, conform noului Cod Rutier, avem o viteză de 120Km/h, de la 100Km/h, cât era specificat în trecut. Această schimbare nu ar trebui să te afecteze prea mult, pentru că în toată țara avem 40 kilometri de drum express. Lista completă a noilor viteze o poți vedea mai jos:
- 130 km/h pe autostrăzi, 120 km/h pe drumurile expres, 100 km/h pe drumurile naţionale europene şi 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A şi B;
- 110 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe drumurile expres, 90 km/h pe drumurile naţionale europene şi 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile C, D şi D1;
- 90 km/h pe autostrăzi, 85 km/h pe drumurile expres, 80 km/h pe drumurile naţionale europene şi 70 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A1, B1 şi C1;
- 45 km/h pentru tractoare şi mopede.
Din prisma amenzilor, pornind de la premisa că punctul de amendă continuă să valoreze 145 de lei, amenzile prevăzute în clasa a IV-a de sancțiuni care vizează încălcarea limitelor de viteză îți pot aduce între 9 și 20 de puncte de amendă. Practic, vorbim de sancțiuni între 1305 și 2900 de lei. În plus, dacă depășești viteza maximă admisă cu peste 70 Km/h, te poți alege cu suspendarea permisului pe o perioadă de patru luni, pe lângă amendă de până la 2900 lei. Dacă depășești viteza cu peste 50 Km/h, suspendarea este de 90 de zile a dreptului de a conduce. Ca de obicei, amenda este redusă cu 50% dacă se achită în primele 15 zile.