21 dec. 2022 | 13:55

Cercetătorii au aflat cum ar putea arăta „sfârșitul lumii”: este suficient să ne uităm în „curtea vecinilor”

Pentru prima dată în istorie, astronomii au identificat o planetă care se îndreaptă spre o coliziune cataclismică cu soarele său, ajuns la „pensie”, oferind detalii asupra sorții Pământului.

Într-un nou studiu, publicat recent, o echipă de cercetători din SUA a spus că speră că exoplaneta Kepler-1658b ne poate ajuta să înțelegem mai bine modul în care planetele mor, pe măsură ce stelele în jurul cărora gravitează îmbătrânesc.

Soarta planetei Kepler-1658b ar putea să fie și a noastră

Kepler-1658b, care se află la 2.600 de ani lumină de Pământ, este cunoscută ca fiind un fel de „Jupiter fierbinte”.

Deși este similară ca mărime cu Jupiter, planeta orbitează în jurul stelei gazdă la o opta parte din distanța dintre Soarele nostru și Mercur, făcând-o mult mai fierbinte decât gigantul gazos din sistemul nostru solar.

Orbita lui Kepler-1658b, în jurul stelei gazdă, durează mai puțin de trei zile și se scurtează cu aproximativ 131 de milisecunde pe an, potrivit studiului publicat în The Astrophysical Journal Letters.

„Dacă continuă să se îndrepte spre stea în acest ritm, planeta se va ciocni de aceasta în mai puțin de trei milioane de ani”, a spus Shreyas Vissapragada, post-doctorat la Centrul Harvard-Smithsonian pentru Astrofizică și autorul principal al studiului.

„Este pentru prima dată când primim dovezi directe ale unei planete care se îndreaptă spre steaua sa”, a mai declarat acesta, pentru AFP.

O stea intră în faza „subgigant” a ciclului său de viață în momentul în care începe să se extindă și să devină tot mai strălucitoare.

Orbita planetei Kepler-1658b este scurtată de maree, într-un proces similar cu modul în care oceanele Pământului cresc și revin la cotele obișnuite.

Acest heirup gravitațional poate funcționa în ambele sensuri. Spre exemplu, Luna s-ar putea îndepărta încet în spirală de Pământ.

S-a mai menționat că „în aproximativ cinci miliarde de ani, Soarele se va transorma într-o stea gigantică roșie. Soarta finală a Pământului este oarecum neclar”.

Kepler-1658b a fost prima exoplanetă observată vreodată de telescopul spațial Kepler, care a fost lansat în 2009. Cu toate acestea, a fost nevoie de aproape un deceniu de muncă înainte ca existența planetei să fie confirmată în 2019, a spus Centrul de Astrofizică.

În 13 ani, astronomii au reușit să observe schimbarea lentă, dar constantă, a orbitei planetei.

Primul meu contact cu presa s-a întâmplă la vârsta de 11 ani, când ziarul călărășean Pământul mi-a oferit ocazia să public în rubrica destinată copiilor. Peste ani, ajungeam la Galați unde ... vezi toate articolele