01 feb. 2022 | 09:50

Cât de mult te ajută digitalizarea, când ai treabă la ghișeu: ce poți rezolva, de fapt, de pe canapea

ACTUALITATE
Cât de mult te ajută digitalizarea, când ai treabă la ghișeu: ce poți rezolva, de fapt, de pe canapea

În ultimii ani, aproape toate instituțiile publice din România au fost supuse unui proces de digitalizare, care să țină pasul cu nevoie și, mai ales, cu așteptările cetățenilor. În unele cazuri, se consemnează adevărate performanțe, în timp ce în multe alte situații statul are încă de rezolvat numeroase probleme. Per ansamblu, însă, românii își pot soluționa o serie de probleme cu statul, din confortul propriei locuințe, chiar de pe canapeaua din living.

Perioada pe care o traversăm, atât la nivel național, cât și internațional, este una delicată din punct de vedere sanitar și epidemiologic. La fel ca în ultimii aproape doi ani, persoanelor li se recomandă să evite deplasările inutile sau să încerce să-și soluționeze problemele prin mijloacele de comunicare la distanță.

Ar fi ideal să-ți poți achita toate dările și rezolva absolut orice problemă din confortul propriei case, fără să pierzi timp în trafic sau stând la coadă la ghișeu. Încă nu e cazul să speri că în România anului 2022 e plauzibil acest scenariu, dar trebuie să-i dăm Cezarului ce este al Cezarului și să recunoaștem faptul că s-au făcut progrese semnificative din acest punct de vedere.

Iată ce poți rezolva, în 2022, în relația cu statul și autoritățile, fără să ieși din casă:

Poți afla vechimea în muncă pentru sistemul public de pensii

Online, în 2022 e posibil să te informezi singur, de acasă, asupra vechimii dobândite în câmpul muncii, pentru pensia de la stat. Potrivit explicațiilor avocatnet.ro, poți crea un cont de utilizator pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) pentru a afla ce vechime în muncă ai. E tot ceea ce trebuie să faci, ca să fii informat.

Poți afla dacă ai datorii la sistemul public de pensii

Din fericire, poți afla, tot online și dacă ai datorii la sistemul public de pensii sau există riscul de a fi executat silit. Tot ce trebuie să faci este să accesezi contul de mai sus.

Mai multă transparență asupra calculului pensiei

Dacă ai neclarități în privința modului în care autoritățile abilitate ți-au calculat pensia, poți depune o cerere, pe e-mail.

Poți sesiza inspectorii ITM, online

Dacă ai constatat că angajatorul tău încalcă legea, te poți adresa la Inspectoratele Teritoriale de Muncă (ITM) sau direct pe site-ul Inspecției Muncii (IM). Plângerile se pot depune în format fizic, la sediile ITM, sau în format electronic, prin e-mail, fax sau completând un formular electronic disponibil pe site-ul ITM.

Poți înregistra online contractele de închiriere

Conform legislației fiscale în vigoare în țara noastră, veniturile din chirii trebuie declarate la Fisc și trebuie plătite dări la stat pentru acestea. Acum nu mai e nevoie să te deplasezi la sediile ANAF din țară pentru a realiza procedura. O poți face direct, în câteva minute, online, cu ajutorul contului din Spațiul Privat Virtual sau prin intermediul portalului e-guvernare.

Adeverința de salariat și alte acte necesare în relația cu CNAS se pot transmite și primi online

Foarte important este să știi faptul că adeverința de salariat și alte acte necesare în relația cu CNAS se pot transmite și primi online.

„Ca în cazul majorității instituțiilor publice, cei interesați pot trimite și solicita Casei Naționale de Asigurări de Sănătate documente prin mijloace electronice. Concret, se poate primi online adeverința de asigurat, cu valabilitate de trei luni, pentru asigurații care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conștiință, primirea cardului național sau adeverința de înlocuire a cardului național”, explică sursa citată.

Vrei să-ți deschizi un PFA? O poți face de acasă

Dacă vrei să te înregistrezi ca Persoană Fizică Autorizată (PFA), ai nevoie doar de un calculator acasă și de conextiune la internet. Acum nu mai e nevoie să te deplasezi fizic la sediile Oficiului Național al Registrului.

Documentele de șomaj pot fi și ele depuse electronic. Atenție: aici este nevoie de semnătură digitală

Trebuie să știi că poți depune și online documentele pentru șomaj, doar că ai nevoie de semnătură electronică în această situație.

„În prezent e posibilă depunerea online a documentelor necesare obținerii ajutorului de șomaj, așa încât ele să poată fi trimise prin e-mail, în copie conformă cu originalul, sub semnătura persoanei care depune documentele. Însă, pentru două documente e nevoie de semnătură electronică extinsă. Mai exact, este vorba despre cererea de acordarea a indemnizației de șomaj și declarația pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul nu are loc de muncă”, explică sursa citată.

Poți sesiza Protecția Consumatorului

Dacă drepturile tale de consumator au fost încălcate de un comerciant, te poți adresa Protecției Consumatorului, făcând o sesizare online. Tot aici, pentru a-ți fi luată în considerare plângerea, trebuie mai întâi să depui o dovadă de unde să reiasă că nu te-ai putut înțelege amiabil cu respectivul comerciant.

Poți plăti amenzile rutiere, de pe canapea

Nu e nevoie nici măcar să ieși din casă pentru a plăti sancțiunile rutiere. E nevoie, totuși, să ai bani în cont, în cazul în care ai pățit nefericitul eveniment. Statul român îți pune la dispoziție o aplicație dedicată, unde poți plăti simplu, cu ajutorul cardului bancar, fără crearea prealabilă a unui cont de utilizator.

Poți plăti rovinieta, fără bătăi de cap

Rovinieta se poate plăti foarte simplu acum, online sau prin SMS. Plata se poate face cu cardul, dacă alegi să plătești online, sau atunci când achiți factura telefonică, dacă plătești prin SMS.

Cererile de înscriere în cartea funciară se pot face și online

Important de menționat este că acum pot fi înregistrate online cererile de recepţie şi/sau de înscriere în cartea funciară.

În cele din urmă, nu uita că și extrasele de carte funciară pot fi eliberate online, iar lista instituțiilor care le acceptă a fost extinsă.

Conform declarațiilor principalilor actori politici, se pare că România va continua amplul proces de digitalizare a administrației publice și în perioada care urmează. În Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) sunt prevăzute deja măsuri care trebuie implementate în acest sens, dar și reforme ce vor îmbunătăți performanțele serviciilor publice, eliminând, în special fenomenul birocrației care ne dă tuturor mari bătăi de cap, atunci când intrăm în legătură cu o instituție a statului român.