Fost artist cunoscut la nivel național și internațional, un adevărat Casanova de România, fiind iubit de mii de femei. Află întreaga poveste a lui Nae Leonard, cel al cărui nume îl poartă Teatrul Național de Operă și Operetă din Galați.
Nae Leonard s-a născut în anul 1886 într-o zonă rău famată a Galațiului. În urmă cu un secol, un tenor făcea senzație atât pe scenă, cât și în inimile femeilor din întreaga lume, fiind un adevărat rival la actorului Rudolph Valentino.
Nae Leonard ajunge a fi unul dintre cei mai cunoscuți tenori ai țării, dar totodată și peste hotare. Există și o legendă potrivit căreia acesta este asemuit celebrului Casanova, devenind un bărbat foarte „solicitat” la începutul secolului XX.
Potrivit legendei, prin brațele lui Leonard ar fi trecut mii de femei, în timp ce altele suspinau după acesta cu fotografia lui sub pernă. Spectatorii spectacolelor sale au ajuns să îl denumească „Prințul operetei”, însă acesta era departe de a avea sânge albastru având în vedere că a avut multe probleme de ordin financiar.
Acesta provenea dintr-un tată care era mecanic, Constantin Nae și mama sa, Carolina Schäffer care a fost o femeie de origine austriacă ajunsă în Galați ca guvernantă pentru a avea grijă de copiii unor celebri armatori. Aceasta din urmă moare de tânără, însă nu înainte de a-i insufla lui Leonard pasiunea pentru valsul vienez și pentru artă în general.
Tânăru artist pășește pentru prima dată pe scena Teatrului Moldavia din Buzău, atunci când participa la o serbare școlară. Succesul său a fost unui uimitor, astfel că tatăl său îl înscrie la Institutul Otescu, una dintre cele mai bune școli de muzică din București.
Încă de la acea vârstă, fetele din jurul lui îl remarcau și îi trimiteau bilețele de dragoste. La 16 ani, după ce termină școala, se angajează în cadrul trupei lui Nicu Poenaru. Sărac fiind, tot ceea ce își permitea era o gazdă dintr-o zonă periferică a Bucureștiului.
În anul 1907, pe când avea doar 19 ani, artistul este distribuit în rolul lui Danilo din „Văduva Veselă” de Franz Lehar, spectacol care a avut loc la Grădina Oteleșanu. Succesul său a fost unul răsunător, criticii consemnând „căldura vocii tânărului tenor, magnetismul privirii sale şi mai ales calităţile lui de artist dramatic au vrăjit publicul”.
După această piesă, Leonard devine unul dintre cei mai apreciați artiști ai publicului, mai cu seamă de cel feminin. Mii de ilustrații erau tipărite pentru ca femeile să aibă poză cu el. Astfel, tenorul ajunge un adevărat idol al femeilor de la începutul secolului XX.
Dimitrie Gusti a fost cel care l-a sfătuit pe tânărul Nae Leonard să își joace piesele atât pe scenă, cât și în afara ei. Fiind iubit de către femei, invidiat de către bărbați, tenorul ajunge a fi cel mai bine plătit artist. Ioan I. Dalles se hotărăște să îl trimită în Paris pentru a lua lecții de canto.
După patru decenii de viață, prin brațele tenorului trecuseră deja mii de femei și număra și două mariaje eșuate. După ce divorțează de fiica moșierului Guriță, acesta se îndrăgostește iremediabil de Dora Steuermann care îi devine cea de-a treia soție.
Din cauza stilului de viață, sănătatea artistului începe să șubrezească. Fumător și băutor de cafea, acesta începe să tușească, însă dă vina pe tutun. Frecvent avea febră, iar în timpul unei reprezentații, ajunge să se prăbușească pe scenă. După ce este consultat de un medic, diagnosticul este unul dur: tuberculoză.
După ce se întoarce în țară are loc și ultima sa reprezentație. Adâncit în sărăcie și boală, acesta se retrage în Câmpulung, neavând posibilitatea de a se interna într-un sanatoriu. Acesta este locul și unde va muri într-o seară de decembrie din 1928, în timp ce se uita pe fereastră și asculta „Contesa Maritza”, la doar 42 de ani.
„24 decembrie 1928. Ajun de Crăciun. Smirnă, tămâie şi busuioc ardeau în camera în care focul dogorea în sobă. Fulgii sărutau geamul pe dinafară. Prinţul de poveste care a cântat cu sufletul 200 de operete, fără dublură, avea junghiuri interecostale, frisoane, transpira des, obosea uşor. În singurătatea albă de vecernie, în timp ce patefonul psalmodia vocea lui cu aria sa din Contesa Maritza, sufletul s-a desprins de trup pentru totdeauna”, notează Gaby Michailescu în „Leonard, soldatul de ciocolată”.
În prezent, o stradă bucureșteană poartă numele marelui tenor, iar teatrul din orașul său natal Galați, la fel. În fața Teatrului Național de Operă și Operetă „Nae Leonard” se află bustul artistului, fiind o copie după cel realizat de către sculptorul Oscar Han în anul 1929.