Bula mașinilor verzi pare să fi explodat și se vede la vânzări: ce s-a întâmplat cu hibridele, cu electricele

Bula mașinilor verzi pare să fi explodat și se vede la vânzări: ce s-a întâmplat cu hibridele, cu electricele

După vânzările înregistrate de mașinile verzi în 2021, în Europa, ai fi crezut că acel trend crescător este ireversibil. Din păcate pentru giganții industriei și pentru mediu, în general, problemele de producție, accesul la componente și inflația accelerată pare să îngenuncheze industria auto, chiar și dacă ne uităm la hibride, electrice și plug-in hibride.

Departamentul de strategie globală al PwC a publicat cel mai recent studiu referitor la evoluția auto în Europa. Documentul adresează mai ales situația din al doilea trimestru al acestui an, dar pune respectivele cifre în contextul progresului impresionant pe această zonă de mașini verzi în 2021.

Piața auto din Europa, din nou pe benzină și motorină

În al doilea trimestru din 2022, în Europa, vânzările de mașini verzi, categorie ce include hibride, BEV/electrice, PHEV/plug-in hybrid, s-a contractat cu 4,4%, până la pragul de 1,039 milioane de vehicule comercializate. Numărul este o lovitură mult mai mare pentru această industrie dacă ai în vedere că, pe anumite segmente, în 2021 s-au văzut creșteri chiar și de 259%. Printre principalele motive ale acestei situații, se numără în continuare lipsa componentelor electronice, dar și inflația și creșterea costurilor.

Conform analizei realizate de PwC, în primele două trimestre din 2021, au fost înregistrate creşteri de 100% şi, respectiv, 259%, după care avansul s-a temperat la 32% în trimestrul al treilea, 6% în trimestrul patru şi 13% în primul trimestru din 2022, ca acum să treacă pe minus.

„Scăderea vânzărilor reflectă problemele din ce în ce mai mari ale producătorilor cu lipsa componentelor auto şi implicit cu întârzierile la livrări. Piaţa din România, fiind încă mică, îşi continuă ascensiunea cu o rată de peste 100%, iar în iulie, vânzările de maşini electrificate le-au depăşit pentru prima dată pe cele diesel. Evoluţia spectaculoasă din ultimul an şi jumătate a vânzărilor de maşini verzi reflectă în primul rând efectele stimulentelor acordate de guvern prin programul Rabla Plus.

Stimulentele şi reglementările sunt motorul îndeplinirii obiectivelor asumate de România pentru reducerea emisiilor de carbon prin PNRR şi Green Deal, dar şi pentru înnoirea parcului auto, unul dintre cele mai vechi din Europa”, a declarat Daniel Anghel, Partener şi Lider pentru industria Auto în cadrul PwC România.

Chiar și așa, dacă ne uităm la cota de piață, după prima jumătate a acestui an, mașinile verzi reprezintă 45,6% din industrie, dintre care mai mult de jumătate sunt hibride – 24% din totalul pieței auto. Interesul, la această oră, este în mare parte pe electrice, dar chiar și acestea, se livrează din ce în ce mai greu, iar vânzările nu mai sunt pe o pantă exploziv ascendentă.

Vânzările de mașini electrice sunt singurele care au crescut în trimestrul al doilea din 2022, cu un avans de 8,1%. Acesta a fost anulat de scăderea înregistrată de plug-in hybrid – 17,5% și hibride – 4,8%. În ceea ce privește clasamentul pe zona de electrice pe bătrânul continent, începe cu Fiat 500 electric, urmat de Tesla Model 3, Renault ZOE, Dacia Spring, Peugeot 208 EV, Tesla Model Y, Renault Twingo EV, Hyundai Kona Electric, Volkswagen şi Opel Corsa-e.

„Vânzările de maşini verzi şi, în special, cele full electric vor continua să crească la nivel european, pe fondul obiectivelor ambiţioase privind reducerile emisiilor de CO2 şi de eliminare treptată a motoarelor cu combustie internă în anumite state. Toate acestea încurajează producătorii de automobile să-şi orienteze strategia în această direcţie, pentru anii următori fiind anunţate investiţii masive în lansarea de noi modele, dar şi în producţia de baterii şi noi tehnologii”, a concluzionat oficialul PwC.