ANAF, deasupra GDPR: cum ajung datele tale personale în baza lor de date dacă faci asta
Dacă ai obiceiul să comanzi online produse diverse, avem o veste destul de neplăcută pentru tine, după cum vei vedea în cele ce urmează.
Absolut toate datele tale vor ajunge la ANAF și nu există nicio metodă eficientă prin care să „le faci uitate”, conform noilor reglementări.
Practic, degeaba vei solicita ANAF să îți șteargă datele, pentru că nu se va întâmpla; dispozițiile GDPR nu se vor aplica în acest caz.
Ce se întâmplă în online, nu rămâne în online, ci la ANAF
Mediul online nu mai reprezintă de multă vreme acel rai al anonimatului, iar asta în ciuda legilor europene GDPR.
O nouă declarație obligativă a fost introdusă prin OUG 67/2022 și îi vizează pe toți furnizorii de servicii poștale (da, inclusiv pe curierii care îți aduc produsele acasă).
Teoretic, măsura este introdusă pentru a-i ține în lesă scurtă pe comercianți, însă în paralel, printre datele pe care firmele de curierat vor fi obligate să le trimită la ANAF se vor afla și ale tale, în cazul în care te numeri printre cumpărători. În mod deosebit, se va pune accentul pe acei cumpărători care aleg să plătească la livrare (ramburs).
Raportările vor fi obligatorii începând cu luna decembrie a acestui an și se vor face lunar.
Prin urmare, ANAF îți va păstra datele timp de 5 ani, de acum încolo. „Perioada de stocare a datelor (…) este de 5 ani, calculată de la data primirii de către organul fiscal central, urmând ca datele să fie șterse automat după împlinirea acestui termen. Furnizorul de servicii poștale informează persoanele ale căror date cu caracter personal sunt prelucrate privind transmiterea acestora către organul fiscal central. Persoanele ale căror date cu caracter personal sunt prelucrate (…) beneficiază de toate drepturile prevăzute de [GDPR]”, se arată în textul OUG.
Teoretic, ai dreptul de a solicita ca datele tale să fie șterse, însă în practică, vei putea face acest lucru numai dacă ai un motiv serios pe care, eventual, îl poți dovedi.