Aeroportul Băneasa, dispărut „de pe radar” ani de zile, a fost redeschis: povestea unuia dintre cele mai vechi aeroporturi din lume, „strămoșul” Air France

ACTUALITATE
Aeroportul Băneasa, dispărut „de pe radar” ani de zile, a fost redeschis: povestea unuia dintre cele mai vechi aeroporturi din lume, „strămoșul” Air France
29 iul. 2022 | 11:28

Un anunț recent certifică faptul că, după lungi așteptări, Aeroportul Băneasa – Aurel Vlaicu va fi repus în funcțiune.

Vestea i-a bucurat pe români, mai ales luând în calcul problemele de vara aceasta, de pe Aeroportul Otopeni, cele care au dus la cozi interminabile sau chiar curse pierdute și nervi întinși pentru pasagerii care s-au încumetat să plece în vacanță.

Alții, mai sceptici din fire, s-au întrebat, în comentarii, dacă Aeroportul Băneasa va putea să suplinească nevoia și, mai ales, dacă a beneficiat de modernizările necesare pentru a putea fi repus în funcțiune, în conformitate cu normele anului 2022.

poveste-istorie-aeroport-baneasa-2

Aeroportul Internațional București Baneasă – Aurel Vlaicu / Foto: Laurențiu Căpăţînă/ Facebook

Aeroportul Băneasa, de la începuturile sale: „strămoșul” Air France

Pentru a înțelege mai bine de ce redeschiderea Aeroportului Băneasa este una de bun augur, trebuie să privim, mai întâi, la începuturile acestuia.

În 1910 avea loc, pe câmpurile Băneasa, primul miting aviatic unde participa chiar Aurel Vlaicu, cel care avea să le arate participanților noile sale inovații, în ceea ce privește aeronava de mici dimensiuni la care lucrase. Evenimentul avea să fie influențat de un altul, petrecut cu un an înainte. Tot aici, aviatorul Louis Blériot, care era cunoscut în toată lumea pentru zborul executat deasupra Canalului Mânecii, avea să facă prima reprezentație aviatică.

Mai târziu, în 1912, prințul George Valentin Bibescu, de altfel președinte al Ligii Aeriene Române și fondatorul primei școli de zbor din țara noastră, avea să pună bazele Aeroportului Băneasa Vest, ca mai apoi să se extindă.

Aeroportul avea, în acele vremuri, o pistă de aterizare care a fost folosită până de curând, servind ca metodă alternativă, de siguranță.

Nu trece mult timp și, tot aici, la Băneasa, se înființeaza Compania de Navigație Aeriană Franco-Română, ce avea capital autohton, dar echipamente tehnice franceze.

Trebuie menționat că această companie de transport aerian avea să devină prima din lume, iar principalul punct de activitate îl consituiau zborurile de pasageri, transporturile poștale, dar și de marfă.

Aeroportul Băneasa a făcut parte din linia intercontinentală Paris – Strasbourg – Praga – Viena – Bucureşti (Băneasa) – Constantinopol, iar compania mamă este prima care a realizat un zbor pe timp de noapte, cu pasageri, în anul 1923.

Zece ani mai târziu, în 1933, această companie se desființa, fiind împărțită în Air France și Tarom.

Între anii 1948-1952 era ridicată clărirea în formă de elice, care există și astăzi, cu ajutorul unor convenții cu Polonia și Cehoslovacia.

De altfel, Aeroportul Băneasa a reprezentat singura cale de realizare a transportului aerian până în anul 1969, când a fost construit Aeroportul Otopeni, mult mai mare și mai modern, pentru acele timpuri.

Încet-încet, Băneasa a început să-și piardă din importanță, de vreme ce aici erau operate curse pe plan intern, în mod exclusiv, dispărând „de pe radarul” internațional.

Aeroportul Băneasa - imagine de arhivă

Aeroportul Băneasa – imagine de arhivă – Foto: Facebook/ Aeroportul Internațional București Baneasă – Aurel Vlaicu

Marea vânătoare a dezvoltatorilor imobiliari și clădirea istorică care le-a dat bătăi de cap

Imediat după Revoluția din 1989, marii dezvoltatori imobiliari au început să apară „ca ciupercile după ploaie”, simțind mirosul banilor, terenul pe care este amplasat Aeroportul Băneasa fiind extrem de valoros.

S-au făcut nenumărate presiuni, însă aeroportul a reușit să rămână în picioare, întrucât a fost declarat monument istoric în anul 2011, fiind închis și supus degradării excesive, ani de zile.

Între timp, aeroportul „mamă” a fost redeschis și, conform autorităților, modernizat astfel încât să poată servi standardelor actuale.

Totuși, din nefericire, mozaicul venețian din sala Rotonda, cea mai cunoscută din cadrul clădirii, nu a rezistat testului timpului, așadar a trebuit să fie înlocuit.

Cum Aeroportul Băneasa a fost repus recent în funcțiune, trebuie să știi că el va fi folosit pentru curse charter și private, redeschiderea fiind menită să decongestioneze (măcar un pic) îngrămădeala de pe Otopeni, din această vară, și nu numai.

Mai mult, conform estimărilor, aici te vei putea îmbarca în aproximativ o oră, față de două-trei ore (în cel mai bun caz), așa cum se întâmplă pe Otopeni, în momentul de față.

Rămâne de văzut cât de eficientă va fi această deschidere, dacă modernizările vor rezista mai mult decât altele făcute în țara noastră, în ultima perioadă și, mai ales, dacă va ajuta la eliminarea problemelor actuale.

Credit foto: Laurențiu Căpăţînă/ Facebook

Primul meu contact cu presa s-a întâmplă la vârsta de 11 ani, când ziarul călărășean Pământul mi-a oferit ocazia să public în rubrica destinată copiilor. Peste ani, ajungeam la Galați unde ... vezi toate articolele