Inception, mai aproape de realitate: cum intri în visul altei persoane, ce poți să faci acolo
Dacă acum câți ani, percepeam „Inception” strict ca pe un film fantasy, astăzi suntem martorii unui experiment care aduce ideea din film mai aproape de realitate.
Încă din cele mai vechi timpuri, omenirea și-a dorit să exploreze mai mult lumea viselor. Cumva, ne-am simțit mereu fascinați de ele, atribuindu-le, de-a lungul timpului, o sumedenie de superstiții. Cea mai des întâlnită dintre ele este cea potrivit căreia ele ar avea valoare premonițională. Cu alte cuvinte, anumite entități (nu știm cine sunt ele) au obiceiul să ne dea indicii criptate despre viitor. Alte teorii spun că lumea viselor ar fi, de fapt, o incursiune într-o lume paralelă (fie ea chiar lumea de dincolo), în timp ce psihiatrii moderni asociază visele cu rodul imaginației și al preconștientului.
Cum poți să intri în visul altei persoane?
Iată o întrebare pe care și-au adresat-o mulți. Încă de la apariția „Inception”, „visătorii” au sperat că, într-o bună zi, acest lucru va putea fi posibil.
„DreamNA” este numele unui proiect orientat în acest sens, dezvoltat de artista Ioana Mischie. Aceasta își dorește să recreeze, cu ajutorul tehnologiei, lumea viselor, cea mai creativă activitate umană.
Mai exact, Mischie se folosește de beneficiile „neuro-storytelling-ului”, folosind o tehnologie VR pentru asta. „DreamNA combină în premieră o ramură simplificată a tehnologiei folosite pentru investigațiile de tip electroencefalogramă (EEG), care evaluează și înregistrează activitatea bioelectrică a creierului, cu tehnologia pentru realitate virtuală”, au declarat reprezentanții echipei care a pus „la bătaie” proiectul.
Cu ajutorul tehnologiei, participanții la experiment ar putea controla intensitatea visului. În alte cuvinte, cu cât te concetrezi mai mult, cu atât vei putea să visezi mai „colorat”.
Înainte de a aplica acest proiect pe diferiți subiecți, Ioana Mischie a experimentat pe propria familie, mai exact pe mătușa acesteia, de 95 ani. Visul care a fascinat-o pe Ioana este unul clasic, în care bătrâna era invitată de tatăl ei în lumea de apoi. „Ne-a descris această călătorie cu lux de amănunte. Era o călătorie absolut impresionantă, în care vedea tot felul de elemente arhitecturale, îmbinate cu natura. După care la final ajungea în camera ei, o cameră fără tavan, din care putea să vadă cerul înstelat”, a declarat Mischie.
„DreamNA” a fost înscris, în 2018, în cadrul unui hackathon la South by Southwest, câștigând premiul pentru cel mai creativ proiect din categoria sa. Acest succes a impulsionat-o pe Ioana Mischie să-și continue cercetările, astfel că a strâns în jurul ei o echipă de artiști 3D care să-i poată pună în aplicare observațiile. Nu a durat mult și a primit inclusiv o finanțare AFCN.