Digitalizarea României, accelerată de pandemie: cum au explodat plățile online, ce s-a întâmplat cu e-Guvernare
Românii au îmbrățișat de mult timp internetul, dar pandemia a accelerat un trend care, până la începutul anului trecut se afla doar la început. Acum, fiecare dintre noi este semnificativ mai relaxat când vine vorba de efectuarea unor achiziții cu plata online.
La începutul pandemiei, oamenii au fost destul de precauți cu cheltuielile, dar acestea au explodat în a doua jumătate a anului trecut în format electronic. În aceeași perioadă, românii au fugit într-un ritm accelerat de plățile cu numerar. S-a observat această realitate dintr-un număr semnificativ mai mic de retrageri cu numerar de la bancomate. De exemplu, retragerile de numerar s-au comprimat anul trecut cu 3% din prima numărului, în timp ce valoarea acestora a scăzut cu 13,5%. Retragerile de la ghișeu au căzut cu 26,4% ca număr și cu 11,6% ca valoare.
Ca referință, numărul de plăți cu carduri emise în România efectuate la locațiile fizice ale comercianților a crescut cu 12,7% față de 2019, în timp ce valoarea tranzacțiilor a crescut cu 14,6%, arată datele de la Banca Națională a României, analizate de Profit.ro. În același timp, numărul de plăți cu cardul inițiate la distanță, adică tranzacțiile de plată prin internet pentru achiziția de produse și servicii, a crescut cu 53,1%, în timp ce valoarea acestora s-a majorat cu 40,4%.
În mod uzual, creșterile de la an la an a cumpărăturilor online erau de ordinul unităților în România. Acestea au crescut însă anul trecut cu 48,6%, un motiv de mândrie și pentru retaileri autohtoni care și-au îmbunătățit rapid infrastructura necesară.
Înainte de pandemie, în 2019, România se afla pe ultimele locuri în UE în ceea ce privește utilizarea internetului pentru activități economice. Doar 12% utilizau internet banking și doar 38% făceau achiziții online la acea vreme și doar 4% realizau vânzări online.
Bila neagră ține însă de efortul autorităților de a oferi și a încuraja digitalizarea birocrației. Partea de e-guvernare este foarte slab dezvoltată în România, iar acest detaliu nu pare să se îmbunătățească prea curând. Anul trecut, când ar fi trebuit să o facă, doar 13% din populație, față de o medie a UE de 57%, a interacționat cel puțin o dată online cu autoritățile publice, în ultimele 12 luni.