Cum a ajuns România, din nou, la un pas să fie amendată de UE: totul, din neglijența politicienilor
Din nou, țara noastră se află în vizorul Uniunii Europene și riscă amenzi usturătoare. Cauza? Suntem deja obișnuiți cu ea, nu mai este o noutate: nu reușim să transpunem în timp util directivele europene. De această dată, este vorba despre legea garanțiilor.
Directiva europeană trebuia transpusă în legislația internă încă de acum 5 luni, după cum afirmă însuși ministrul Economiei.
România riscă să fie amendată de UE, iar cei ce vor plăti suntem tot noi
„Dacă nu schimbăm legea, România riscă amenzi foarte mari de la UE. Transpunerea directivei trebuia să fie făcută de acum 5 luni. În plus, era urgent nevoie de noi măsuri de protecție pentru consumatori care achiziționează gadgeturi cu diferite componente software și hardware”, a spus ministrul Economiei, Florin Spătaru.
Astfel stând lucrurile, guvernanții s-au grăbit marți să adopte Ordonanța de urgență privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri care transpune în legislaţia naţională prevederile Directivei (UE) 2019/771, a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2019.
În baza acestui act normativ, se stabileşte cadrul legal cu privire la contractele de vânzare încheiate între vânzător și consumator, asigurând un nivel ridicat de protecție a consumatorilor și buna funcționare a pieței interne, în special norme privind conformitatea bunurilor cu contractul, măsuri corective în caz de neconformitate, modalități de punere în aplicare a respectivelor măsuri corective, precum și garanțiile comerciale.
Românii trebuie să știe că după ce va fi adoptată Ordonanța în cauză, vânzătorul răspunde față de consumator pentru orice neconformitate existentă în momentul livrării bunurilor, care se constatată în termen de doi ani de la data respectivă.
În cazul bunurilor cu elemente digitale pentru care contractul de vânzare prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale pentru o anumită perioadă, vânzătorul răspunde, de asemenea, pentru orice neconformitate a conținutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată în termen de doi ani de la momentul livrării pentru produse cu durată medie de utilizare de până la cinci ani, respectiv în termen de cinci ani de la data respectivă pentru produse cu durată medie de utilizare de peste cinci ani.