24 aug. 2021 | 16:25

Cele mai importante mituri despre mașinile electrice: ai fi uimit

ACTUALITATE
Cele mai importante mituri despre mașinile electrice: ai fi uimit

Toți suntem fascinați de noutățiile pe care automobilele electrice le aduc și, ca orice inovație, nu duc lipsă de propriile mituri. Mai jos, o să ți le prezint pe cele mai populare și interesante.

Mitul 1: Mașinile electrice poluează la fel ca cele clasice

Probabil cel mai popular mit despre mașinile electrice este nivelul de poluare apropiat sau chiar egal cu cel al mașinilor pe motorină, benzină sau gaz.

În primul rând, nu există gaze de eșapament care sunt eliminate în urma exploatării unei mașini electrice. Acestea nu folosesc combustibili pentru a se mișca. Exista și în cazul lor o amprentă de carbon, dar mult mai mică decât în cazul celor bazate pe combustibili fosili.

În al doilea rând, această amprentă apare în momentul în care este construită și în momentul încărcării cu energie electrică. Din fericire, însă, metodele folosite pentru construcția și obținerea curentului care pune în mișcare mașina sunt, de cele mai multe ori, ecologice și ele. Le enumăr pe cele mai importante:  hidroenergie, centrale eoliene, panouri fotovoltaice.

Mitul 2: Electricele nu sunt la fel de rapide

Istoria autovehiculelor electrice este destul de lungă și plină de experimente și prototipuri. Pentru început, aceste mașini, este adevărat, atingeau viteze foarte mici și autonomii și mai mici, aproximativ 50 km/h cu o autonomie de maxim 120 km.

Acum, este de ajuns să ne uităm la Tesla cu al său Model S care are o autonomie de aproximativ 650 km și atinge viteze de până la 250 km/h, mai mult decât egal, zic eu, cu orice mașină bazată pe combustibil clasic. Dar și alte mărci trag tare din urmă să îi egaleze pe americani și aici o să îi menționez pe nemții de la VW (Volkswagen) sau francezii de la Renault.

Indiferent de tipul de mașină, electrică sau clasică, există opțiuni mai puternice și altele orientate mai mult pentru nevoi citadine. Ideea de bază este că o mașină electrică, fie un Mustang Mach-E sau un Renault Zoe E-Tech, este mai mult decât capabilă să lupte de la egal la egal cu mașinile clasice.

Mitul 3: Mașinile electrice nu au destulă autonomie

Problema autonomiei ține nu doar de mașinile electrice cât și disponibilitatea unei stații de încărcare.

Este adevărat că un automobil electric poate atinge o autonomie de până la 650 de km, dar ce faci când rămâi fără curent. Pentru transportul urban, nu e neapărat o problemă deoarece, în majoritatea orașelor, au apărut multiple puncte de încărcare, dar, în afara orașelor, situația stă un pic altfel.

Vestea bună este că în România, cu toate că nu e în topul inovației electrice, apar din ce în ce mai multe puncte de încărcare intra-urbane. E clar că, la momentul de față, dacă deții o mașină exclusiv electrică trebuie să îți planifici ruta și încărcările, dar acest lucru o să se schimbe o dată cu apariția mai multor mașini electrice.

Mitul 4: Cele SH sunt țepe și trebuie evitate

Ca în cazul oricărui lucru pe care îl cumperi trebuie să te asiguri că nu primești ceva stricat sau care nu corespunde anunțului de vânzare. La fel se întâmplă și în cazul mașinilor electrice.

Chiar dacă acestea nu au același număr de piese ca cele clasice, acestea tot trebuie verificate periodic. De asemenea, chiar dacă sunt „smart”, nu înseamnă că daunele nu pot fi ascunse sau kilometrajul falsificat.

Dacă te informezi cum trebuie în ceea ce privește modalitatea de verificare a istoricului mașinii, nu ar trebui să ai probleme. Indiferent de tipul de mașină, trebuie să verifici seria șasiului sau VIN-ul (Vehicle Identification Number), iar acest lucru e disponibil prin diferite site-uri online care cu asta se ocupă. Apoi, nu ar trebui să cumperi, în general, o mașină dacă proprietarul nu poate să îți prezinte istoricul ei.

Nu trebuie să uiți că, totuși, cumperi o mașină rulată care rar se va comporta sau arăta ca una proaspăt scoasă din fabrică, dar dacă te informezi atent cu privire la detaliile tehnice, atunci nu este nicio diferență între una electrică și una clasică.

Mitul 5: Necesită mai multă întreținere, aceasta fiind și mai scumpă

În primul rând, mașinile electrice sunt mai simplu de verificat deoarece au mai puține piese în mișcare. În principal, o să îți bați capul cu reviziile sistemelor de frânare, direcție, suspensie și climatizare.

În cazul mașinilor cu motorizare clasică variază prețul în funcție de tipul intervenției și, față de cele electrice, aici se adaugă și schimbul kit-ului de distribuție, ambreiaj sau ulei și filtre.

Nu uita, totuși, că indiferent de tipul de combustibil, există mărci premium și mărci mai pământene.

Mitul 6: Mașina electrică nu este fiabilă

Motoarele electrice sunt mai simple decât „bunicii lor” cu motoare pe combustibil fosil.

Mașinile clasice devin din ce în ce mai complexe pentru a putea fi încadrate în normele de poluare, ceea ce, treptat, reduce fiabilitatea acestora.

În celălalt sens, cele electrice folosesc, ce-i drept, aceleași tehnici, dar nu există acele sisteme complexe de injecție și aprindere. Asta înseamnă că noile motoare nu vor avea probleme de pornire indiferent de vreme, nivelul de încărcare sau de vechimea motorului.

Pentru o mașină pe baterii, problemele apar la consumabile, de exemplu sistemul de frânare care trebuie verificat și schimbat în cazul unei defecțiuni. La asta se adaugă direcția și climatizarea, care, la fel ca și sistemul de frânare, intră la categoria consumabilelor care vor necesita schimbări în timp.

Dar, dacă stai și calculezi, o să ajungi la concluzia că o mașină electrică este și mai fiabilă și mai ieftin de întreținut decât una pe motorină sau benzină.

Mitul 7: Nu este la fel de sigură ca o mașină clasică

Indiferent de tipul de motorizare, constructorii de mașini sunt obligați să producă mașini la un anumit standard de securitate. Astfel, ambele tipuri de mașini sunt echipate cu sisteme de siguranță active și pasive avansate. Ca și cele clasice, și cele electrice sunt supuse unor teste euroNCAP, în urma cărora primesc calificative de siguranță.

Mai mult, mașinile electrice au centrul de greutate mai jos datorită amplasării acumulatorului. Astfel, o mașină electrică este mai stabilă și oferă o mai bună senzație de siguranță la volan.

Mitul 8: Irosesc prea mult timp la stația de încărcare

Cu toate că mulți, pe bună dreptate, acordă o bilă neagră mașinilor electrice din cauza timpului de încărcare și aici lucrurile avansează cu o rapiditate uimitoare. Dacă înainte trebuia să petreci aproximativ 8-12 ore ca sa îți încarci mașina clasic la priză, majoritatea modelelor noi vin echipate cu un sistem de încărcare fast-charge.

Ce înseamnă fast charge? Simplu, aproximativ 30-80 de minute și ai acumulatorul încărcat de la 0% la 80%. Tradus în viața reală asta înseamnă fix cât bei o cafea sau te odihnești un pic.

Mitul 9: Poate fi falsificat istoricul bateriei

Cea mai importantă componentă a unui vehicul electric este, fără doar și poate,bateria. Aceasta trebuie îngrijită ca orice alt consumabil. Poți să verifici starea bateriei, de regulă, direct din bordul mașinii sau prin intermediul unei diagnoze auto.

Ca și la laptopuri sau telefoane mobile, cu fiecare ciclu de încărcare și descărcare, acumulatorul își pierde din putere, rezultatul fiind o autonomie redusă. Alt mod de a afla starea bateriei este certificatul oferit de către reprezentanță în urma verificării autorizate.

Nu se știe exact dacă acest procent poate fi falsificat, dar cel mai ușor mod de a te prinde dacă urmează a fi țepuit este o probă de drum. Dacă autonomia este mult sub cea declarată de către producător, dar cu toate astea bateria pare nouă, chiar și în urma unei diagnoze, atunci e clar că ceva nu este în regulă.

Mitul 10: O baterie nouă costă peste 10.000 de EURO

Probabil cel mai important și de luat în calcul aspect în momentul achiziției unei mașini electrice, în special la mâna a doua, este starea bateriei. De regulă, bateria mașinii vine cu o garanție pe o perioadă între 8 și 10 ani și în unele cazuri înlocuirea este chiar gratuită.

Pe de altă parte,  majoritate mașinilor second-hand sunt vândute  fix fără baterie, ca și cum ai vinde o mașină normală fără motor sau o parte din el. Ceea ce e și mai nesimțit este că sunt listate la niște prețuri care îți pot fura ochii, însă, cel mai bine, le eviți. La fel ca în cazul mitului legat de țepe, atâta timp cât ești informat nu ar trebui să ai probleme.

În ultimul rând, dacă bateria are doar anumite celule defecte, acestea se pot schimba pe rând ceea ce scade dramatic prețul. Însă, dacă toată bateria este compromisă, atunci trebuie schimbată integral.

Cu alte cuvinte, în general, aceste mașini sunt mai echilibrate, sunt la fel de puternice, mai ușor de întreținut și chiar mai ieftine în unele țări. Rămâne la latitudinea ta dacă ești pregătit să îmbrățișezi viitorul de acum sau vrei să mai aștepți.