Black Friday 2021 la eMag, motiv de amendă serioasă: cum și-a trădat milioanele de clienți
Până la Black Friday 2021, reducerile din această perioadă au fost planificate și executate după legea junglei, clienții fiind primii care au avut de suferit. Acum, ANPC a avut un comandament special, iar eMag a primit una dintre cele mai mari amenzi.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și-a luat foarte în serios activitatea în ultimele săptămâni, în contextul analizării și penalizării ofertelor de Black Friday 2021. După Altex, Flanco sau Kaufland, una dintre cele mai mari amenzi date de ANPC a fost la adresa eMag, cel mai mare comerciant online din România. La fel ca în cazul celorlalți comercianți, motivul amenzii a avut legătură cu respectarea prevederilor legale aferente comerțului online, în materie de reduceri sau promoții.
eMag, amendată cu 50.000 de lei de Black Friday 2021
În comunicatul ANPC pe marginea penalizării, neregulile în cazul eMag au fost cât se poate de clare. Comisarii ANPC au constatat că, pe pagina de prezentarea a produselor, lângă prețul de referință (“prețul tăiat“) la care se aplică reducerea, prin poziționarea cursorului mouse-ului de litera (i) apare mesajul: “Prețul tăiat este cel mai mic preț la care a fost vândut produsul în ultimele 30 de zile“. Problema este că legal, ar mai fi trebuit menționate și alte detalii pentru a lămuri cumpărătorul. Din păcate, era absentă orice altă informație care să prezinte durata promoției (reducerii), respectiv data de început a acesteia.
”Din analiza documentației prezentate de operatorul economic privind evoluția prețurilor, în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de aplicarea reducerii, pentru produsele verificate, coroborat cu constatările de mai sus, a rezultat faptul că omiterea informației privind data aplicării reducerii este de natură să creeze confuzie și dificultate în verificarea celui mai mic preț la care sunt vândute produsele, în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de aplicarea reducerii.”, au menționat comisarii ANPC.
”Operatorul economic a fost sancționat cu amendă contravențională în valoare de 50 000 lei. De asemenea, comisarii ANPC au propus dispunerea măsurii de încetare a practicii comerciale incorecte a operatorului economic.”, au concluzionat oficialii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
”Aspectele sesizate de ANPC privind afișarea perioadei campaniei au fost rezolvate prompt, iar clienții nu au fost afectați. Am pus la dispoziția autorităților în mod transparent informațiile necesare privind organizarea campaniilor promoționale la eMAG.
De asemenea, ANPC a verificat zeci de prețuri din cadrul campaniei Black Friday dar și din alte promoții și nu a constatat nicio abatere privind aplicarea reducerii conform legii, la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile.
În plus, ca o dovadă suplimentară de transparență, am construit un ghid de marcaje și caracteristici ale produselor, care este public și poate fi accesat de oricine pe pagina noastră de informații, sau printr-o simplă căutare pe eMAG: https://www.emag.ro/info/ghid-de-marcaje-produse-si-preturi”, precizează reprezentanții eMAG.