Adevărul despre mentalitatea românilor: ne place să ne lăudăm cu banii și nu prea ne asumăm responsabilități

Adevărul despre mentalitatea românilor: ne place să ne lăudăm cu banii și nu prea ne asumăm responsabilități

Datele unui studiu realizat de Rethink România arată câteva elemente importante cu privire la mentalitatea conaționalilor noștri.

Analiza, desfășurată online în perioada octombrie-noiembrie 2021, scoate la iveală atât elemente pozitive, cât și detalii ce pot fi interpretate ca fiind nu tocmai demne de laudă.

Important de menționat este că ea pornește de la două realități care reies dintr-un studiu european care arată că românii ocupă ultimul loc în Europa în privința atenției față de cei din jur și pe primul loc între statele UE în ceea ce privește dorința de a face achiziții scumpe cu intenția de a expune bogățiile în fața celorlalți, spre a-i impresiona.

Cum gândesc românii, de fapt

Ei bine, se pare că doar o treime din respondenţi îşi asumă responsabilitatea personală atât pentru problemele, cât şi pentru reuşitele din viaţa lor.

De asemenea, 47 % dintre români cred că vor avea o îmbunătăţire a calităţii vieţii în 2026. Totodată, mai arată analiza citată, tinerii arată un grad semnificativ mai mare de asumare şi iniţiativă, dar în acelaşi timp suferă de lipsa de încredere.

Claritatea obiectivelor de ţară ale României este una din problemele serioase ale majorităţii (dar şi printre cele relativ mai uşor de rezolvat de către elită), mai arată una dintre concluziile studiului.

Dani Sandu, sociolg şi Consultant World Bank crede că “societăţile cresc organic, de la sine, către atingerea potenţialului. Uneori, această creştere poate fi accelerată cu ajutorul unei înţelegeri mai bune a resorturilor interne şi nevoilor. Această cercetare şi activitatea ReThink, în general, pot fi acest accelerator pentru România.”

“Este o lege a managementului că ceea ce măsori este ceea ce vei obţine. Poate mai important decât PIB-ul, kilometri de autostradă etc. şi alte rezultate tehnico-economice, este să măsurăm performanţa acelor indicatori care se referă la oameni, la percepţiile şi atitudinile lor care, până la urmă, sunt o condiţie pentru celelalte. Prin înţelegerea în profunzime a românilor, ne propunem să identificăm şi să urmărim acei indicatori de performanţă a căror schimbare ar avea un impact disproporţionat către o Românie 2050 aşa cum ne-o dorim cu toţii”, e de părere Mihai Bârsan, membru Rethink şi coordonator al Grupului de lucru Studii.

Percepția asupra autorității nu este una foarte bună, studiul arătând un scor de 4,5 la claritatea cu care percep obiectivele României la nivel de țară și un scor de 4,8 al percepției oamenilor legat de modul în care factorii de decizie înțeleg și răspund în mod real nevoilor românilor. Din studiu reiese că acest scor scade odată cu vârsta repondenților, chiar abrupt la persoanele peste 55 de ani.

Rethink România este o iniţiativă a unor antreprenori care cred că, în ultimii 30 de ani, România nu şi-a atins potenţialul şi care s-au hotărât să schimbe acest model, pentru că următorii 30 de ani să fie mai productivi, iar viitorul copiilor noştri mai sănătos.

Studiul referitor la mentalitatea românilor a fost demarat în luna octombrie 2021 și s-a realizat online în perioada octombrie-noiembrie 2021, pe un număr de 2.400 de cetăţeni români, aparţinând segmentului de români activi, cu vârste cuprinse între 18 și 65 ani plus populaţia Pareto, adică top 20% după venituri.

Citește și: