29 apr. 2020 | 13:17

Cercetătorii au descoperit modalitatea prin care pot stopa răspândirea virusului

ACTUALITATE
Cercetătorii au descoperit modalitatea prin care pot stopa răspândirea virusului
Dimitar Belchev / Unsplash

Noi modalități prin care se poate opri răspândirea virusului apar în fiecare zi, iar aceasta ar putea fi cea mai eficientă în ceea ce privește avionul.

Călătoria cu avionul este riscantă atunci când un virus umblă prin lume, cum se întâmplă, de altfel, în prezent. Vorbim despre contactul apropiat cu cei din jur, suprafețele murdare, dar și despre lucruri precum felul în care aerul circulă în interiorul unei aeronave.

Cercetătorii din cadrul Columbia University au o soluție în acest sens. Aceștia cred că ar putea stopa răspândirea virusului cu ajutorul luminilor ultraviolete. Este testată teoria potrivit căreia acestea ar fi eficiente în distrugerea virusurilor, fără să afecteze oamenii, în avioane, aeroporturi, spitale sau școli.

În prezent, 100 de șoareci fără păr sunt expuși la astfel lumini ultraviolete, pe o perioadă 15 luni, spune David Brenner, directorul Centrului pentru Cercetare Radiologică din cadrul Columbia. Animalele trăiesc sub lumini ultraviolete opt ore pe zi și li se fac teste pentru ochi și piele la fiecare două săptămâni. După opt luni în aceste condiții, cercetătorii spun că nu au identificat probleme în cazul șoarecilor.

Cât de posibilă este răspândirea virusului în avioane

Potrivit companiilor de zbor, avioanele folosesc filtre de particule extrem de eficiente în cabinele de zbor. Astfel, aerul trece prin aceste straturi care opresc răspândirea particulelor și este combinat apoi cu aerul aspirat prin motoarele avionului. Se creează astfel un mix de 50% aer proaspăt și 50% aer recirculat.

Conform Delta, de exemplu, una dintre cele mai mari companii de zbor din lume, filtrele HEPA (High Efficiency Particulate Air) extrag peste 99,999% chiar și dintre cele mai mici particule ale virusurilor. Alaska Airlines citează studii realizate de European Union Aviation Safety Agency și spune că aerul dintr-o cabină de zbor poate fi mai curat decât aerul din multe clădiri de birouri. Southwest spune că filtrele fac aerul din cabină mult mai curat decât cel pe care îl respiri afară.

Numai că situația nu e tocmai așa, iar răspândirea virusului nu este oprită de acele filtre despre care vorbesc companiile de zbor. De exemplu, studiile citate de Alaska Airlines se concentrau, de fapt, pe substanțe chimice, nu pe virusuri.

„Să fiu sincer, avioanele nu sunt concepute pentru a preveni transmiterea bolilor infecțioase”, spune Qingyan Chen, expert în transmiterea bolilor infecțioase din aeronave.

Experții sunt de acord că filtrele HEPA sunt extrem de eficiente în captarea virusurilor, însă aceasta este doar parte a problemei. Pasagerii pot încă să intre în contact cu acele picături plutitoare minuscule de la un pasager care tușește în apropiere. Asta înainte ca aerul care transportă acele picături să poată fi evacuat din cabină și filtrat.

Un exemplu din viața reală

În 2003, anul în care planeta s-a confruntat cu o altă epidemie de coronavirus, SARS, un Boeing 737 a zburat timp de trei ore între Hong Kong și Beijing. Pe scaunul 14E, se afla un bărbat de 72 de ani cu febră. Răspândirea virusului s-a făcut imediat. Dintre cei 120 de pasageri ai avionului, 22 au fost ulterior diagnosticați cu SARS.

Organizația Mondială a Sănătății a stabilit că singurii contacți ai pacientului infectat cu SARS au fost doar cei așezați pe același rând din avion și cei care au stat în primele două rânduri din fața sau din spatele pasagerului infectat. Totuși, două persoane care au fost așezate la șapte rânduri distanță în fața pasagerului din 14E au ajuns să se infecteze. Bărbatul de 72 de ani a murit de o pneumonie ciudată în aceeași seară, dar și alți cinci pasageri din avion.

E posibil ca deplasarea prin avion sau atingerea suprafețelor să fi jucat un rol. Totuși, există posibilitatea ca virusul să fi plutit în aer mai mult decât era de așteptat, au concluzionat cercetătorii.

Cum vor ajuta luminile ultraviolete în lupta cu coronavirusul

Cercetătorii din cadrul Columbia University au început să testeze tehnica și pe noul coronavirus. Este necesară calibrarea expunerii de la lămpile folosite și testarea numărului de virusuri care supraviețuiesc. Echipa a ucis două loturi de coronavirusuri mai puțin periculoase în ultimele săptămâni, cu un nivel foarte redus de expunere. Brenner spune că lucrurile merg bine până acum, în ceea ce privește virusul care provoacă COVID-19.

Durează mai mult dovedirea faptului că expunerea la radiația luminilor ultraviolete de tip far-UVC este sigură. Luminile ultraviolete tradiționale sunt folosite pentru curățarea rezervelor de apă și igienizarea sălilor de operație, dar numai atunci când nu există persoane în jur, deoarece acestea pot provoca cancer sau leziuni ale ochilor.

Brenner spune că lumina far-UVC este diferită și poate stopa răspândirea virusului, fără să afecteze omul. Este generată la extremitatea spectrului de ultraviolete și nu este „în niciun fel pătrunzător”. Ajunge în aer sau în picături care conțin virusuri, dar este absorbit rapid (astfel, oprit) de proteinele din celulele de piele moartă sau în stratul de lacrimi de pe suprafața ochilor, spune Brenner.

Acesta este și motivul pentru care oamenii de știință țin sub observație șoarecii pentru o perioadă atât de lungă de timp. Cercetătorii Columbia verifică pielea șoarecilor și eventualele leziuni de pe corneele acestora. La sfârșitul studiului, cercetătorii vor verifica dacă există o deteriorare subtilă a ADN-ului.