02 dec. 2020 | 13:13

Industria auto se va schimba radical în următorul deceniu: la ce să te aștepți

ACTUALITATE
Industria auto se va schimba radical în următorul deceniu: la ce să te aștepți

Vânzările de mașini electrice vor crește anual cu aproape 30% în următorii zece ani, în așa fel încât, la finalul deceniului, una din trei mașini nou vândute la nivel global va fi electrică, după cum reiese din raportul Deloitte “Electric Vehicles. Setting a course for 2030”.

Numărul total de mașini electrice vândute anual în întreaga lume va crește de la 2,5 milioane în 2020, la 11,2 milioane în 2025 și la 31,1 milioane în 2030.

Trendul va lua mai întâi calea vehiculelor cu combustie – pe măsură ce economiile lumii își vor reveni în urma crizei generate de pandemia de COVID-19, vânzările de mașini cu motor pe combustie internă vor ajunge la 81,7 milioane în 2025 la nivel global – însă, mai apoi, vor face loc vehiculelor electrice, înregistrând un declin în anii care vor urma.

Cum încurajezi cererea de vehicule electrice?

Experții Deloitte au identificat un factor determinant al creșterii cererii de mașini electrice în următorii zece ani, iar acela ar fi schimbarea atitudinii consumatorilor. De asemenea, eliminarea barierelor care au limitat până acum accesul la astfel de mașini, va avea un rol important.

Deși în curând se va ajunge la paritatea prețurilor vehiculelor electrice cu cele ale mașinilor pe motorină sau benzină, iar gama de modele puse în vânzare se diversifică deja, există și se menține totuși preocuparea cumpărătorilor cu privire la autonomia unei astfel de mașini și lipsa infrastructurii de alimentare.

“Măsurile pe care guvernele le adoptă pentru revenirea economică post-pandemie ar putea influența atitudinea consumatorilor cu privire la mașinile electrice. Spre exemplu, ca parte a planului de redresare economică, Germania a alocat 2,8 miliarde de dolari pentru îmbunătățirea infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice și a anunțat măsuri prin care toate stațiile de alimentare sunt obligate să se doteze și cu un punct de încărcare pentru astfel de autovehicule”, a declarat Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.

“România se poate inspira din acest exemplu, dar și din cele legate de facilitățile oferite de alte state la achiziția unei mașini electrice, atât pentru persoane fizice, cât și pentru companii”, a adăugat acesta.

Măsurile de sprijin COVID-19 au sprijinit și electrificarea vehiculelor

În Europa, măsurile adoptate în contextul COVID-19 pentru sprijinirea pieței auto au favorizat, pe anumite piețe, mașinile electrice.

De exemplu, în Germania, guvernul a diminuat temporar TVA de la 19% la 16% pentru vehiculele cu emisii reduse și a dublat subvențiile existente, la aproape 7.000 de dolari, pentru autovehiculele electrice care costă sub 45.000 de dolari.

În Franța, consumatorii care cumpără astfel de mașini cu prețuri de maximum 50.000 de dolari primesc un stimulent de aproape 8.000 de dolari, în creștere de la aproximativ 7.000 de dolari, anterior crizei. Totodată, autoritățile franceze au dublat prima de casare pentru mașinile vechi.

În același timp, în China, subvențiile pentru mașini electrice și politicile de reducere a impozitelor, care urmau să expire în 2020, au fost extinse până în 2022.

Pe de altă parte, raportul arată că în SUA piața a evoluat dezamăgitor în ultima perioadă, în contextul în care benzina și motorina au prețuri mici, iar gama de modele disponibile de mașini electrice este redusă, Tesla menținându-și dominanța pe piață – modelul Tesla 3 reprezintă aproape jumătate din vânzările din această nișă.

Nici în restul lumii vânzările de astfel de autovehicule nu sunt relevante, motivele începând de la o lipsă a implicării guvernelor în susținerea pieței, infrastructura de încărcare insuficientă sau inadecvată, indisponibilitatea vehiculelor electrice și diferențele culturale în ceea ce privește modelele de mobilitate.

Spre exemplu, Japonia, deși este un jucător important pe piața auto globală, înregistrează vânzări de mașini noi dominate de producătorii locali, care încă nu au dezvoltat modele electrice similare celor clasice, așa cum au făcut competitorii lor din Europa sau China.