Gabriela Firea, în groapă cu banii: suma fabuloasă cu care se împrumută Primăria Capitalei pentru ”proiecte”
Primăria Capitalei are nevoie de o sumă foarte mare de bani pentru a-și finaliza proiectele de infrastructură începute deja, dar și achizițiile de troleibuze și autobuze hibrid. În mod suspect, valoarea este foarte similară cu banii băgați în Catedrala Neamului de Gabriela Firea, până în prezent.
Conform unui calcul publicat de Adevărul la începutul anului trecut, realizarea Catedralei Neamului a costat statul român până la acea oră aproximativ 121 de milioane de lei. Aproximativ jumătate din acea sumă a venit de la Primăria Municipiului București, la inițiativa Gabrielei Firea.
Banii băgați în biserică nu ar fi neapărat o problemă, se pare însă că astfel de cheltuieli au dus la golirea sacului și, în final, la îndatorirea bucureștenilor. Nu mai puțin de 100 de milioane de lei are nevoie acum Primăria Capitalei pentru proiecte de infrastructură care au fost începute în trecut, dar și pentru achiziția de troleibuze și autobuze hibrid.
Punctual, este vorba de bani care vor fi împrumutați pentru a finaliza lucrările de lărgire a străzii Fabrica de Glucoză, cele de la Pasajele Ciurel și Doamna Ghica. În plus, o parte dintre cele 100 de milioane lei se vor folosi pentru a asigura cofinanțarea la achiziția celor 100 de troleibuze și 130 de autobuze hibrid, potrivit unui proiect de hotărâre aflat pe ordinea de zi a ședinței de Consiliu General de pe 18 iunie.
Aparent, a acest împrumut semnificativ este cauzat, în mare parte, de pandemie, deoarece încasările municipalității sunt cu 40% mai mici față de cele prognozate la începutul anului. Ca referință, la ora actuală, gradul de îndatorare al Primăriei Capitalei pe anul 2020 este de 8,78% față de 30% din veniturile proprii, valoarea permisă de lege.
Cea mai mare a parte a banilor împrumutați vor fi învestiți în achiziția unor mijloace de transport. ”Consiliul General al Municipiului Bucureşti a aprobat prin HCGMB nr. 689/18.10.2018 și nr. 690/18.10.2018 achiziționarea a 100 de troleibuze cu autonomie și 130 de autobuze hibrid. Pentru implementarea acestui proiect a fost semnat contractul de finantare nerambursabilă între Administraţia Fondului pentru Mediu şi Municipiul Bucureşti, prin care se acordă o finanțare nerambursabilă în sumă de până la 340.000.000 lei (reprezentând 80% din valoarea cheltuielilor eligibile) din totalul valorii proiectului de 487.872.261,10 lei (inclusiv TVA).
Urmare a finalizării procedurilor de licitaţii aferente proiectului, la data de 26.08.2019 s-a semnat contractul de furnizare a 130 autobuze hibrid cu MERCEDES-BENZ ROMANIA S.R.L. în valoare de 195.268.331.70 lei (fără TVA), iar la data de 15.04.2020 s-a semnat contractul de furnizare a 100 troleibuze cu autonomie cu Asocierea BOZANKAYA OTOMOTIV MAKINA IMALAT ITHALAT VE IHRACAT ANONIM SIRKETI (lider) – SILEO GMBH (asociat) în valoare de 207.646.300 lei (fără TVA).
Pentru ca implementarea contractelor de furnizare mai sus-menționate să se desfăşoare în condiții optime, se estimează un necesar de 50.000.000 lei în completarea sursei de finanțare nerambursabilă acordată de Administraţia Fondului pentru Mediu pentru acoperirea contribuţiei proprii a Municipiului București”, se arată în anexele proiectului de hotărâre.
Restul sumei va facilita finalizare proiectelor de infrastructură detaliate mai sus: „Pasaj Doamna Ghica”, „Penetrație Splaiul Independentei – Ciurel – Autostrada Bucureşti-Pitești” și „Lărgire Şoseaua Fabrica de Glucoză între Calea Floreasca și Şoseaua Petricani”.