CFR Călători intră în secolul 21: schimbările pe care nu credeai că le vei prinde pe parcursul vieții, acum
CFR Călători are în plan investiții de nu mai puțin de 10 milioane de lei pentru a aduce experiența călătoriilor cu trenul din România la nivelul Germaniei, din cel puțin un punct de vedere.
Dacă mergi cu trenul în România și ai alergat să-l prinzi, motiv pentru care nu ai mai avut timp să-ți iei bilet din gară, te confrunți cu o situație foarte dificilă. Bilet online nu poți să-ți cumperi decât cu 24 de ore înainte. Controlorul îți poate vinde unul, dar la preț de amendă, cu 25-50% în plus. Te taxează la kilometru și îți scrie un bilet de mână, cu pixul. În curând, această situație are mari șanse să nu mai există.
Pentru actualizarea serviciilor pe care le oferă, CFR Călători va investi aproape 10 milioane de lei pentru achiziţionarea unor terminale mobile pentru taxare. Acestea vor fi dotate cu imprimante, cu ajutorul cărora vor putea fi vândute bilete în tren. În plus, posesorii de card TrenPlus vor putea acumula kilometri parcurşi şi vor putea beneficia de bonusuri şi facilităţi, la fel ca în cazul mersului cu avionul. Promisiunile pe marginea acestui subiect au venit de la directorul general al companiei, Dan Costescu.
În total, vor fi achiziționate peste 2000 de terminale care vor facilita procesul, iar în spatele acestei investiții se vor afla 130 de milioane de lei primiți de companie la rectificarea bugetară.
„În acest an terminalele vor costa 2,8 milioane de lei şi se va continua în anul următor cu încă aproximativ 7 milioane de lei. Asta înseamnă o echipare a tuturor şefilor de tren – pentru că acest terminal va însemna gestiune personală şi va fi asociat cu numele deţinătorului, se vor ţine evidenţele contabile pe gestiunea individuală, cum este şi acum, doar că este pe hârtie – deci ne vom duce undeva la 2000 şi ceva de terminale în total. Se va renunţa la clasicul chitanţier şi pix şi se vor emite pe acest terminal bilete, se vede foarte precis locul liber, biletul se va tipări pe un suport tot de hârtie, dar cu o imprimantă mică, mobilă, care va fi în dotarea controlorului sau a însoţitorului de tren”, a spus Costescu.
Din păcate, în continuare, va exista o discrepanță între prețul pe care îl plătești pe bilet în tren, comparativ cu prețul de la casa de bilete. „Preţul se măreşte doar pentru acei călători care s-au urcat din staţii cu case de bilete de unde puteau să îşi cumpere bilete. Avem şi staţii unde nu avem case de bilete, unde nu vinde nimeni bilete şi pentru aceste staţii este normal să oferim acelaşi preţ ca şi cum am fi avut case acolo”, a menţionat el.
Dacă mergi des cu trenul, cardul TrenPlus îți va face viața semnificativ mai ușoară, începând cu faptul că nu va mai fi tipărit pe hârtie, ci va funcționa ca portofel electronic. „Deocamdată, Cardul TrenPlus va rămâne în vigoare aşa cum este, pentru că a fost o măsură bună, apreciată de foarte mulţi. Modul lui de implementare se va schimba şi lui i se vor putea adăuga o mulţime de alte bonusuri şi facilităţi pentru călători în momentul în care vom implementa terminalele mobile pentru taxare la toţi conductorii noştri. Atunci totul se va putea face mult mai frumos, se va face prin scanare, se vor putea contoriza călătoriile, se vor putea aduna kilometrii parcurşi cu CFR Călători, iar călătorii noştri fideli şi vor fi răsplătiţi pe măsură cu aceste bonusuri şi facilităţi care se vor adăuga pe Cardul TrenPlus. El însuşi va deveni, dintr-un card pe hârtie, un card gen portofel electronic, cu un cont care va încuraja şi mai mulţi călători să vină spre noi şi să circule cu noi acolo unde doresc”, a susţinut directorul general al operatorului naţional de transport feroviar de călători.
Noul card TrenPlus va putea fi emis atât la casele de bilete din gară, cât și în tren, de către controlor. „Cardul va continua să se emită la case, dar vor putea şi controlorii să emită din server, pentru că acele terminale vor avea acces la serverul central. Astfel, la o călătorie, de exemplu un conductor dintr-un tren Bucureşti-Iaşi, care teoretic nu ştie cine a cumpărat deja bilet, va vedea în timp real pe terminalul lui care sunt locurile ocupate şi ce poate să vândă. Va fi o eficienţă foarte bună pentru călători şi va fi modul pe care l-am găsit noi pentru a evita suprapuneri de locuri care apar la toţi operatorii feroviari, dar care pot fi eliminate prin această modernizare. Este un obiectiv pe lista de investiţii pentru această rectificare de 130 de milioane pe care am primit-o anul acesta şi se va cumpăra o primă tranşă mare din aceste terminale mobile, se va proceda la instruirea controlorilor şi însoţitorilor de tren”, a adăugat Dan Costescu.