Atenție la afacerile care îți promit că te vei îmbogăți peste noapte în pandemie
Pe mulți dintre noi ne încântă ideea unei oportunități care să ne aducă peste noapte la nivelul de milionari, fără prea mult efort. Nu vrem să lucrăm pentru un șef, trebuie să fim noi propriii noștri șefi.
Însă o astfel de abordare poate aduce cu ea multe pericole și poate să te aducă în extrema cealaltă, nu în colțul milionarilor.
Charlotte Dickerson povestește cum a pierdut opt sute de lire în patru luni încercând să devină o girlboss, adică propria ei șefă. Ea descrie cum a căzut într-o capcană de multi-level marketing, până să realizeze că pierdea sume mari de bani.
Ce este MLM și ce pericole te așteaptă într-un astfel de mediu?
Schemele piramidale sau de multi-level marketing (MLM) sunt afaceri care se bazează pe recrutarea altor persoane pentru a face profit, de obicei pentru cei situați mai aproape de vârful piramidei, notează VICE. Acestea au înflorit în anii 1940, când companiile producătoare de vitamine precum Nutralite, din America, au început să-și crească vânzările prin intermediul unor “echipe de distribuție”. Angajații puteau câștiga comisioane dacă angajau vânzători care să lucreze sub ei și luau o parte din profiturile lor.
Popularitatea lor a crescut până la începutul anilor 2000, dar a explodat odată cu internetul, care le-a permis companiilor precum Avon, Oriflame, Herbalife, Amway sau Forever Living să ajungă la un public mult mai larg.
“Am o oportunitate incredibilă pentru tine”
Ai primit vreun mesaj de genul: „Bună! Am o oportunitate de afaceri incredibilă pentru tine!” de la foști colegi sau persoane cunoscute? Acesta a fost startul recrutării pentru o afacere MLM. Ca recrutarea să fie încheiată, trebuie să cumperi un starter kit sau produse pe care să le vinzi familiei sau prietenilor prin intermediul rețelelor sociale. Deodată, ai o cămară plină de filtre de apă sau aftershave-uri cu aloe.
Afacerile precum Arbonne din care a făcut parte și Dickinson – sau poate ți-e mai cunoscut Herbalife –, promovează și regimuri alimentare pe care vânzătorii se simt adesea presați să le urmeze ca să îi poată convinge și pe alții să investească în acest stil de viață.
În general, aceste produse sunt, în mare, irelevante pentru modelul de business – banii se fac, în principal, prin recrutarea de noi membri în afacere.
Atracția stă în starea de vulnerabilitate
Un mare punct care te convinge pare să fie comunitatea. Inițial, acesta a fost motivul pentru care Dickerson a avut încredere în afacere – tocmai se mutase în Londra pentru facultate când a primit un mesaj de la o prietenă de familie. Cea care a contactat-o avea un cont de Instagram glossy, cu fotografii la piscină și slogane colorate în roz pastel.
“Eram singură și mă simțeam foarte vulnerabilă”, a zis ea. “În momentul acela, m-a contactat o persoană cunoscută, care părea să aibă un stil de viață grozav și mi-a promis că îl pot avea și eu. Nu aveam niciun motiv să nu încerc. Multe persoane simt asta pe moment și schemele piramidale profită de asta”.
Patruzeci și cinci la sută din muncitorii britanici cu vârste sub 25 de ani au fost concediați temporar de la începutul pandemiei și se estimează că un milion de tineri cu vârste sub 25 de ani vor intra în șomaj anul acesta. Ideea de a începe o afacere profitabilă în timpul unei crize globale e incredibil de tentantă pentru mulți.
Sade Taiwo, care se ocupă de site-ul de educație financiară The Penny Pal, a declarat că nu îi învinovățește pe oameni că sunt atrași de aceste afaceri.
“Li se prezintă ca niște ocazii de a face bani rapid și fix de asta au nevoie mulți acum”.
În orice caz, conform The Penny Pal, doar un singur procent din cei implicați în afaceri piramidale fac profit. Înscrierea costă, mai trebuie să cumperi și produse înainte să le vinzi și te trezești că rămâi cu o grămadă de produse nevândute.
Taiwo e de părere că ar trebui ca oamenii să fie educați cu privire la riscurile aferente, dar nu e sigură cine ar trebui să facă asta.
“Afacerile n-o să le spună adevărul, asta e clar. Deci cine ar trebui să le spună? Școlile? Părinții? Băncile?”
Cunoașterea fenomenului l-ar putea face mai puțin periculos
Deși Charlotte Dickerson a înființat canalul de YouTube doar ca să le arate oamenilor că s-a schimbat, acum e una dintre principalele voci care desființează fenomenul MLM.
“Multe persoane pe care le știu simt aceeași vinovăție – după ce ai bombardat pe toată lumea cu mesaje despre produse, e dubios să le spui că nu mai ești în afacere. Majoritatea nu vorbesc despre asta pentru că le e rușine.”
Dar cei care vorbesc creează conținut anti-MLM în masă. Un forum foarte popular e thread-ul de Reddit r/antiMLM.
Din cauza pandemiei, unii care au renunțat la aceste afaceri le-au mai dat o șansă, după ce și-au pierdut joburile, convinși că o fi fost vina lor că n-au făcut profit prima oară.
Tiffany Ferguson, o vloggeriță din California specializată în cultura internetului, a observat un fenomen similar. Ferguson a observat că unii oameni au căpătat mai multă încredere că schemele piramidale sunt o metodă bună de a face bani de acasă pe timp de pandemie.
Ferguson crede că e important ca MLM-urile să fie criticate.
“E important să ținem cont că persoanele care intră în astfel de afaceri nu sunt ignorante, ci doar vulnerabile. Dar unii membri de pe forumuri susțin asta și, de aceea, devin toxice”.
Cel mai important lucru pe care trebuie să-l reții e că ar trebui să te documentezi înainte de orice investiție financiară. Înainte de a face o astfel de investiție, ar trebui să cauți experiențele altora care au lucrat cu compania respectivă.
Dacă alegi totuși să te implici, setează-ți un deadline până la care trebuie să atingi un anumit nivel al profitului și, dacă ești foarte departe de a ajunge acolo, renunță cât încă nu ai fost prea afectat de schema piramidală.