03 nov. 2020 | 14:38

Această dronă cu aripi mobile este la fel de agilă ca un vultur

ACTUALITATE
Această dronă cu aripi mobile este la fel de agilă ca un vultur

Un robot cu aripi care se mișcă ca un șoim poate zbura mai stabil și mai abil decât alte drone – și folosește mai puțină energie, extinzând timpul de zbor.

Enrico Ajanic de la Institutul Federal Elvețian de Tehnologie din Lausanne și colegii săi au împrumutat din biologia azorului nordic (Accipiter gentilis) – un tip de vultur – pentru a face o dronă de 284 de grame cu o anvergură maximă a “aripilor” de 1,05 metri.

Drona include 27 de plăci asemănătoare unor pene – nouă pe fiecare aripă și alte nouă pe coadă – astfel încât să se deplaseze prin aer, așa cum o face un azor.

Ce faci cu un robot pasăre?

Scopul a fost dezvoltarea unei drone care să poată zbura pe distanțe mari între orașe, dar care sa poată fi manevrat cu ușurință în jurul clădirilor și obiectelor pe care este probabil să le întâmpine.

“Dronele multicoptere pot plana și se pot deplasa bine, dar nu pot zbura pe distanțe mari”, spune Ajanic. “Iar dronele “înaripate” pot zbura pe distanțe mari, dar nu sunt foarte agile.”

Motoarele permit ca aripile dronei să se plieze sau să se îndoaie și coada să se contracte sau să se extindă, imitând comportamentul de zbor al unei păsări.

Cu aripile și coada complet întinse, robotul câștigă în înălțime. Când atinge viteza maximă, plăcile asemănătoare penelor pot fi ascunse pentru a deveni mai aerodinamic, la fel ca o pasăre.

Coada se mișcă, de asemenea, în sus și în jos și în lateral, permițând robotului să-și schimbe rapid altitudinea. Fiecare aripă poate, de asemenea, să se retragă sau să se extindă independent, după cum este necesar, pentru a crește sau a reduce tracțiunea.

Înfășurându-și aripile și coada atunci când călătoresc la viteza optimă de 9,6 metri pe secundă, drona folosește cu 55,4% mai puțină putere decât ar fi necesară pentru a călători cu viteza respectivă, cu aripile și coada complet deschise.

“Structurile de aripă și coadă morphing ale acestui design sunt perspicace și noi”, spune Jonathan Aitken de la Universitatea din Sheffield, Marea Britanie.

“Oferă potențialul pentru manevre de zbor neconvenționale, cum ar fi zborul lent, dar controlat la unghiuri ascuțite”.

În viitor, Ajanic vrea să adauge inteligență artificială pentru a ajuta la zborul dronei fără intervenția umană. Utilitatea acestor drone poate fi exploatată mai ales acum, în contextul pandemiei de coronavirus, când tehnologia a fost de cele mai multe ori singura soluție viabilă, pentru transporturi între spitale sau în zone în care prezența fizică era limitată.