18 oct. 2019 | 13:21

Ziua pe care taximetriștii n-ar fi vrut s-o prindă: Uber, Bolt și alții, în legalitate

ACTUALITATE
Ziua pe care taximetriștii n-ar fi vrut s-o prindă: Uber, Bolt și alții, în legalitate

De când a debutat Uber pe piața din România, în februarie 2015, taximetriștii au detestat acest sistem. Au venit apoi Taxify (care și-a schimbat numele în Bolt), Clever și-a lansat serviciul Go, iar Yango a intrat ultimul pe piața locală. Și a venit momentul legiferării.

Se discută de multă vreme, dar e clar că în această vară s-a vorbit chiar cel mai mult despre „legea Uber”. Până la urmă, legea a venit și-a stabilit un termen limită: 1 noiembrie.

Pe 17 octombrie, am aflat că Uber și Bolt au primit avizul de funcționare. Alexandru Petrescu, ministrul Comunicaţiilor, a anunţat că cele două se încadrează în condițiile legii. Yango și Clever au depus documentaţia necesară pentru a primi avizul. Astfel, te poți aștepta ca toate să fie disponibile din noiembrie.

Ce se întâmplă pentru servicii ca Uber dacă nu au avizul Ministerului

Potrivit noii legi a transoportului alternativ, platformele care vor să activeze pe piața locală în ridesharing au nevoie de acest aviz al Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale. Asta pentru că sunt platforme digitale, în esență.

Avizul se obține și după ce-i plătită o taxă anuală de 50.000 lei. Amenda e între 10.000 și 30.000 de lei, dacă funcționează fără aviz.

De cealaltă parte, Uber, Bolt, Yango și altele au obligația de-a face „curățenie” în propria ogradă. Trebuie ca șoferii parteneri să activeze în legalitate și firmele trebuie să-i elimine din platformă, dacă șoferii respectivi nu îndeplinesc condiţiile necesare pentru a face ridesharing.

Totodată, platformele au obligaţia de a păstra datele fiecărei curse care a fost realizată prin platformă. Și asta pe cel puțin cinci ani. Fiecare platformă trebuie să opereze un sistem funcţional de asistenţă pentru utilizatori.

Ce înseamnă să fii șofer pe platformele alternative taxiurilor?

Șoferii de pe Uber, Bolt, Yango etc. au nevoie de câteva acte ca să fie în regulă. Înainte de toate, o copie conformă pentru transport alternativ și un certificat profesional pentru conducătorii auto – care include teste medicale, psihologice, un curs la o şcoală de pregătire profesională şi un examen.

Cât despre mașină, ar trebui să aibă maximum cinci locuri (inclusiv al șoferului), să fie mai nouă de 15 ani și să aibă ITP la fiecare șase luni. Aceste reguli se pot schimba, deoarece în Parlament e un proiect de modificare. De exemplu, ar putea fi folosite și mașini cu șapte locuri, iar șoferii să activeze pe câte platforme vor. O veste mai bună e că nu trebuie să ai chiar mașina ta. Autoturismele pot fi în proprietatea şoferilor, în leasing sau obținute prin închiriere sau comodat.

Despre certificatul de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română (ARR), Nicoleta Schroeder, general manager la Uber România, a spus că înseamnă un cost suplimentar pentru șofer.

„Circa 600-700 de lei este costul pentru următorii trei ani, vorbim de o dublă reglementare, certificarea şoferului partener, care constă în trei paşi, analize, şcoală şi testare, şi certificare per maşini care este undeva la 100 de lei pe an”, a explicat aceasta pentru StartupCafe. Dar acest cost poate fi diferit în funcţie de judeţ.

Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși. vezi toate articolele